Törvénytelennek tartja Péterfalvi Attila adatvédelmi ombudsman, hogy a dohánycégek pontgyűjtő és hűségkártya-akciókkal és más személyre szólóan kipostázott információs anyagaikkal - Péterfalvi szerint - dohányzásra buzdítanak. A hatályos reklámtörvény ugyanis kategorikusan kimondja: tilos akár közvetlenül, akár közvetett formában dohányárut reklámozni - emlékeztet az ombudsman.
A dohánycégek azonban gyakran folyamodnak olyan marketingfogáshoz, hogy különféle akcióik, nyereményjátékaik során adatokat gyűjtenek a résztvevőktől, majd ezeket felhasználva elkezdenek különféle anyagokat eljuttatni a válaszadóknak e-mailben vagy postai úton.
Az ombudsman szerint azonban eleve jogellenes ilyen célra személyes adatokat gyűjteni vagy ezeket felhasználni, hiszen ezek az anyagok egyértelműen a tiltott dohányreklámok közé tartoznak, mert ezekkel az információs anyagokkal egyben népszerűsítik a dohánytermékeket, így a dohányzást.
Megkerestünk több dohánycéget, de mindegyiknél későbbre ígértek reagálást. Az [origo]-nak az egyik vezető dohánycég munkatársa - aki csak úgy volt hajlandó megszólalni, ha nem közöljük se az ő nevét, se a cégét - azt mondta: olyan kérdésről van szó, amiről még jelenleg is folyik a szakmai egyeztetés - a dohányipari szereplők bevonásával - a gazdasági minisztériumban, mégpedig éppen a reklámtörvény pontatlanságai miatt. A törvény szerint ugyanis a dohányreklám közzététele tilos, ugyanakkor nem definiálja, hogy mi minősül ennek - magyarázta.
A dohánycég vezető beosztású munkatársa szerint az, ha egy nagykorú személy aláírásával felhatalmaz egy céget arra, hogy ilyen témájú tájékoztatókat küldjön a részére, nem közzététel, hanem két fél közötti kommunikáció. "Ez ráadásul a legbiztonságosabb marketingtevékenység, mert így 18 év alatti személyhez biztosan nem jut el a reklám, ahogy olyanhoz sem, aki nem dohányzik, ugyanis minden kérdőívünknek ez az első két kérdése" - mondta.
Péterfalvi Attila egy társadalmi szervezet kezdeményezésére vizsgálta a kérdést. Közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy törvényes célra - így például népegészségügyi kampányokhoz vagy tudományos elemzéshez - gyűjthetők adatok az emberek dohányzási szokásairól. Ezeket azonban semmilyen reklámcélra nem lehet felhasználni.