Tarlóson a szeretet, Demszkyn a támadás segíthet

Vágólapra másolva!
Tarlósnak szeretnie kell Demszkyt a kampány során, míg a jelenlegi főpolgármesternek támadnia kell kihívóját, ha meg akarja őrizni pozícióját - mondta az [origo]-nak egy politikai tanácsadással foglalkozó cég vezetője. Közvélemény-kutatási és marketinges szakértőket kérdeztünk arról, hogy az önkormányzati választások előtti küzdelemben - ha erre most felkérnék őket -, mire építenék fel a jelöltek vagy a pártok kampányát. Volt, aki egy zsidó viccel válaszolt.
Vágólapra másolva!

A fővárosban két, 16 éves vezetői rutinnal rendelkező politikus küzd Budapest irányításáért. A Political Capital kutatásai szerint a budapesti MSZP-SZDSZ-tábor erősen bizalmatlan Tarlós Istvánnal szemben, akinek alig van tartaléka ebben a választói bázisban. Somogyi Zoltán igazgató szerint - akinek cége jelentős szerepet játszott a szinte reménytelen helyzetben lévő MDF parlamentbe segítésében, tavasszal - a kihívó csak akkor nyerhet Demszky ellenében, ha annak szavazói jelentős arányban otthon maradnak.

"Hasonlítok ellenfelemre"

Somogyi szerint jól látja Óbuda jelenlegi polgármestere, hogy sikeréhez azt az üzenetet kell megfogalmaznia: győzelmével nem történne jelentős politikai váltás Budapesten. "Ennek megfelelő az a taktika, hogy Tarlós alig támadja Demszkyt, sőt több alkalommal egyetértett vele" - állítja az igazgató. Ennek a stratégiának nyilvánvaló eleme, hogy a kihívó az országos MSZP-székház közvetlen közelébe, a Köztársaság térre helyezte alkalmi kampányközpontját, hogy folyamatosan hangsúlyozza, szocialista helyetteseket venne maga mellé, sőt még a logója is az MSZP piros négyzetét koppintja. Magyarán, Tarlósnak megnyilvánulásaiban szeretnie kell Demszkyt, győzelme érdekében azt kellene elhitetnie a választókkal: ő szinte ugyanolyan, mint az ellenfele.

A székéért küzdő, jelenlegi főpolgármester csapata ellenben - vélhetően tudatosan megtervezve minden lépést - nem finomkodik főnöke kihívójával. "Demszky Gábor érdeke, hogy minél hangsúlyosabbá tegye a politikai különbségeket közte és Tarlós István között" - állítja Somogyi. A politológus úgy véli, a főpolgármester számára alapvető fontosságú, hogy ellenfelét úgy mutassa be, mint Orbán Viktor jelöltjét, mert igazából ezzel tudja mobilizálni a kormánypárti szavazókat. Ezeket a célokat szolgálja a politikai közbeszéd ideologikus témákra történő áthelyezése, mint a liberálisok által szélsőségesnek tartott Jobbik támogatása Tarlós mögött, vagy a III. kerület első emberének korábbi kijelentései a melegekkel kapcsolatban.

Tarlós nem a Fidesz jelöltjeként, hanem függetlenként ajánlja magát, miközben Orbán Viktor pártelnökkel állapodott meg a legnagyobb ellenzéki párt támogatásáról. Kampányszíneiben pedig a pirosat (MSZP-szín) és a sötétkéket (SZDSZ-szín) használja, a narancssárgának nyoma sincs.

Ütős mondatok és mosolyok

"Ne ravaszkodj, mert leverem a szemüveged, és rá is ugrok" - ezt Tarlós mondta korábban, egy óbudai MDF-es képviselőnek. Az SZDSZ által indított, "Best of Tarlós" nevű honlapon természetesen szerepel az idézet. A liberálisok ide azokat a mondatokat gyűjtötték össze, amelyek szerintük lejárathatják a főpolgármesteri posztra pályázó kihívót. (A "legütősebb" mondatot beküldő szimpatizáns szemüvegkeretet kap ajándékba.)

Fotó: Fábián Évi
Kapaszkodik

A Medián közvéleménykutaó cég igazgatója, Hann Endre szerint ez a fajta negatív kampány bevett dolog a világ minden részén. Úgy véli, az emberek nem jegyeznek meg mindent, ilyen marketingfogások esetén a cél, hogy a negatívumokat összegyűjtve emlékeztessék a választókat ezekre. A liberálisok fel is teszik pártjuk honlapján a kérdést: "Vajon, ilyen hangnemben és stílusban kívánja Tarlós vezetni a fővárost is?"

Tarlós ugyanakkor nem megy bele az adok-kapokba - legalábbis hétfő délutánig ez volt a helyzet, amikor például antitálentumnak nevezte Demszkyt -, helyette kampányfőnöke vívja a közelharcot a támadó liberálisokkal, de ő is inkább udvariaskodik. "Köszönet illeti a kitalálóit" - reagált Pesty László a Best of Tarlósra, szerinte ugyanis a negatív kampány arra üt majd vissza, aki azt szervezi.

Hozzátette: Tarlós "szókimondó, máskor szellemes megjegyzéseinek publikálása valószínűleg tovább növeli majd a népszerűségét". Az elszólások, odamondogatások, ha nem is a népszerűségét, de az ismertségét mindenképp növelik majd az óbudai polgármesternek - állítja Tonk Emil, a Magyar Marketingszövetség alelnöke. A kihívó egyébként pont ezen a területen van hátrányban Demszkyvel szemben.

Tonk Emil szerint nem csak ez a hiba a liberálisok lejárató kampányában. "Ha valakiről csak és kizárólag rosszat mondunk folyamatosan, akkor az emberekben kialakul az együttérzés, sőt kíváncsiak lesznek rá, hogy ki ez az ember. Aztán automatikusan elkezdik keresni a pozitívumokat" - állítja az alelnök. Szerinte pont a kormánypártnak kellett volna tanulni a Fidesz tavaszi hibájából, amikor kivétel nélkül mindig rosszat mondtak az ellenfelükről.

A szakember ezért elhibázottnak tartja a szabad demokraták stratégiáját, ugyanakkor helyesnek Tarlósét, aki a kesztyű felvétele helyett, inkább arról beszél: mit csinálna másként Budapesten. "Tudom, mit kell tennünk" - szól az egyik jelszava. A jelölt emellett elkezdte bejárni a fővárost: hétfő délután lehajózott Csepelre (tradicionálisan baloldali körzet), ahol gyalog és tömegközlekedési eszközökkel járta be a városrészt. Az ilyen alkalmakkal találkozik az emberekkel, kezet fog velük, meghallgatja őket, mosolyog - ez is egy klasszikus kampányelem, csak éppen pozitív.