Öt gyanús járatról kérdezik Gyurcsányt

Vágólapra másolva!
Várják a kormányfő CIA-repülőjáratokkal kapcsolatos válaszait az Amnesty International Magyarországnál. A jogvédők öt, magyar reptéren megfordult repülőgéppel kapcsolatban érdeklődtek Gyurcsány Ferencnél a múlt héten, amelyeknek közük lehet a CIA sokat vitatott fogolyátadási gyakorlatához. A szervezet most közzétette a gyanús légi járatok részleteit. Magyarország eddig egyetlen nemzetközi jelentésben sem szerepelt, amelyek ezeket a repülőjáratokat taglalták.
Vágólapra másolva!

Öt Magyarországon járt repülőgépről érdeklődik Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknél az Amnesty International hazai szervezete. A jogvédők szerint az elmúlt években Magyarországon is jártak olyan repülőgépek, amelyek kapcsolatban állhatnak a CIA sokat vitatott fogolyátadási programjával. A program keretében az amerikai kémszervezet terrorizmus gyanúja miatt elfogott személyeket szállított egyik országból a másikba, a feltételezések szerint abból a célból, hogy kikerüljék a foglyokra vonatkozó szigorú amerikai előírásokat, és akár kemény kihallgatási módszerekkel is faggathassák őket a terrorista tevékenységben játszott vélt vagy valós szerepükről.

Az Amnesty International öt konkrét repülőjáratot sorolt fel, amelyekkel kapcsolatban azt kérdezik a miniszterelnöktől, hogy az amerikaiak kértek-e leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól, a magyar kormány kért-e visszaigazolást az érintett járatok céljáról, vagy indítottak-e egyáltalán bármiféle vizsgálatot az adott gépekkel kapcsolatban.

A jogvédők szerint a kormány nemcsak a nemzetközi jogot sérthette meg, hanem a hazai jogszabályokat is. A 4/1998. (I. 16.) kormányrendelet a magyar légtér igénybevételéről ugyanis kimondja, hogy feltartóztatható (elfogható) és leszállásra felszólítható az a légi közlekedésben részt vevő légi jármű, amelyet felismerhetően jogellenes célra használnak.

"Egyértelmű választ kell adni arra, hogy Magyarország vállalt-e szerepet a nemzetközi jog megsértésében, és ha igen, ezért kiket terhel felelősség. A vizsgálat eredményét teljes egészében a nyilvánosság elé kell tárni, hogy gyanúját se hagyják annak, hogy bármilyen információt tartanak vissza Magyarország esetleges együttműködéséről a nemzetközi jog megsértésében" - közölte Fodor Márk, az AI Magyarország igazgatója, aki egyúttal felkérte azokat, akik hivatalosan találkoznak a héten Magyarországra látogató George W. Bush amerikai elnökkel, hogy "szólítsák fel őt a guantánamói támaszpont bezárására és a fogolyszállítási program befejezésére".

A jogvédők szerint a gépek ügyében további vizsgálatokat láttak szükségesnek a magyar országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának 2005. november 15-i ülésén is. A múlt heti uniós csúcs előtt az AI is jelentést tett közé Európa szerepéről a fogolyszállításokban. Magyarország ugyanakkor nem szerepel az Európa Tanács idén június 7-i jelentésében, amely az európai államoknak a CIA-járatok ügyében játszott szerepét vizsgálta. A jelentésben összesen 14 államot említenek meg, mint amelyek - aktívan vagy passzívan - közreműködtek a fogolyszállításban, és kettőt, ahol titkos börtönökre utaló a bizonyítékok is voltak. Magyarország az Amnesty International nemzetközi szervezetének áprilisi jelentésében sem szerepel, amelyben ugyancsak gyanús európai járatokat sorolna fel.

A Budapesten megfordult gyanús járatok az AI szerint

Az első, egy CASA 235-ös (lajstromszáma: N168D), amely tavaly október 3-án érkezett Izlandról, és egy nap után továbbrepült, megfigyelők szerint "a Közel-Kelet" irányába. A gépet a Devon Holding and Leasing társaság (Devon) üzemeltette, amely köztudomásúlag egy CIA-fedőszerv.

A második egy C100 Hercules L382 (lajstromszáma: N8183J), amely 2003. május 30-án érkezett Budapestre Ammánból, és még aznap továbbrepült Rhein Mainbe. A gépet a Tepper Aviation üzemeltette, és a Spiegel német lap egy tavaly novemberi cikkében kapcsolatba hozta a fogolyszállításokkal.

A harmadik egy DC10-es (lajstromszáma: N600GC), Kuvatiból érkezett Ferihegyre, majd ment tovább Rómába 2005. január 26-án. Szeptember 4-én megint Budapestre repült, ekkor a newfoundlandi Ganderből jött, és a kirgíziai Biskekbe ment, és egy nap múlva ugyanezen az úton jött visszafelé is. A gépet a Gemini Leasing üzemeltette.

A negyedik és az ötödik repülőgép ugyancsak CASA 235-ös (lajstromszámuk: N196D, illetve N187D), amelyeknek ugyancsak a Devon volt az üzembentartója. Az előbbi 2004. augusztus 31-én, a másik november 20-án érkezett Budapestre, majd aznap tovább is repült. Ezekről csak ennyit tudni.