A Fideszben még keresik Orbán autós ötletét

Vágólapra másolva!
Egymásnak dobálják a labdát a Fideszen belül: a pártban senki sem tudja, vagy akarja kommentálni Orbán Viktor keddi kijelentését, mely szerint csökkenteni kell azok terheit, akik gépkocsijukat munkába járásra, megélhetésükhöz használják. Ebben a formában az Autóklub jogásza nem támogatja Orbán ötletét. Egy Dunakesziről Budapestre bejáró autós benzinköltsége havi 15 ezer forint, bérlettel ezt nyolcezerből megúszhatná.
Vágólapra másolva!

Orbán Viktor azt mondta, hogy a személygépkocsi fenntartása szinte luxusszámba megy, ugyanakkor a gépkocsi bizonyos színvonal alatt nem luxus, hanem munkahely, megélhetés, ezért ennek a költségeit jelentősen csökkenteni kell. Azok, akik vidéken, kis településen a gépkocsihasználat magas díja miatt érzik elzárva magukat a munkahelyektől, számíthatnak ránk - ígérte a Fidesz elnöke kedden, Szentesen.

Szerettük volna megtudni a Fidesz illetékesétől, hogy az autóval munkába járók milyen terheit csökkentenék, hogy ebből a kedvezményből pontosan kik részesülnének, hogy mennyit szánnának erre a költségvetésből, egyáltalán: hogyan képzeli megvalósítani a párt kormányra kerülése esetén Orbán Viktor elhangzott ígéretét. Több órányi próbálkozás után sem jártunk sikerrel.

Révész Máriusz Fidesz-szóvivő kis gondolkodás után a párt gazdasági kabinetjéhez irányította az [origo]-t. Itt megkérdezték, hogy pontosan mire vagyunk kíváncsiak, majd elérhetőséget és időt kértek, mi pedig ígéretet kaptunk, hogy utánanéznek, aztán visszahívnak minket. Negyven perc múlva a következő választ kaptuk: "ez igazából mégse hozzánk tartozik, hívják fel a Szentkirályi utcai pártközpontot". Megtettük, de itt is időt kértek, és visszahívást ígértek, azonban ezt nem tették meg.

A Magyar Autóklub jogásza, Kovács Kázmér nem tud arról, hogy Európában valahol működne ilyen rendszer, és nem is ért egyet azzal a megkötéssel, hogy csak a munkába járók terheit csökkentené Orbán szerint a Fidesz. Szerinte kivétel nélkül, minden egyes autós terhét mérsékelni kellene. Információink szerint ugyanakkor Belgiumban működik az ingázó autósokat támogató rendszer.

Megkérdeztünk egy érintettet is, aki naponta Dunakesziről jár be fővárosi munkahelyére autóval. Ez oda-vissza naponta 40 kilométer, ami 7,5 literes átlagfogyasztással havi 15 ezer forintos benzinköltséget jelent számára, plusz havonta 8 ezer forint az egyéves kisautó fenntartása. Így neki átlagosan 23 ezer forintjába kerül havonta az, hogy autóval jár munkába.

Ha mindezt tömegközlekedési eszközzel tenné, akkor a 8 ezer forintos Volán-, és a 7 ezer forintos BKV-bérlet ára pont a benzinköltséggel lenne azonos összeg, de még így is 8 ezerrel olcsóbb lenne a havi bejárás. Arra a kérdésre, hogy akkor miért nem a tömegközlekedést választja, azt mondta: "Körülbelül egy óra tíz perc alatt érnék csak be a 20 kilométeres távolságról, míg este - a szellős menetidejű járatok miatt - még ennél is körülményesebben jutnék haza".

Nyakó István, az MSZP szóvivője Orbán bejelentése kapcsán az MTI-nek nyilatkozva a Fidesz újabb kampányígéreteit Guiness-rekordkísérletnek nevezte. A szóvivő szerint az ellenzéki párt próbálja minél többször elmondani egy nap ugyanazt a képtelenséget. Rontja a produkció hitelességét, hogy a megszólaló politikusok például a 10 százalékpontos tb-csökkentés eredményeképpen, hol 140 ezer, hol 200 ezer új munkahelyről beszélnek.

Lencsés Csaba