Feketelista készül a vevőket átverő cégekről

Vágólapra másolva!
Feketelistára gyűjtik össze azoknak a cégeknek a névsorát, amelyek becsapták a fogyasztókat, és a békéltető testület ajánlása ellenére sem voltak hajlandóak kárpótolni a panaszost. A Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint a legtöbb probléma az építőipari cégekkel és a bankokkal van, de az utazási irodáknak, a műszaki cikkeket forgalmazó boltoknak és a sportcipőárusoknak is van félnivalójuk.
Vágólapra másolva!

"Nonszensz, hogy a fogyasztóról bárki bármit megtudhat, a gazdálkodó szervekről pedig nem lehet tudni semmit" - jelentette ki Horváth György, a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnökhelyettese egy keddi sajtótájékoztatón. A testület a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségével (FEOSZ) egyetértésben most úgy döntött: nyilvánosságra hozza a fogyasztókat átverő cégek feketelistáját, élve a fogyasztóvédelmi törvény adta lehetőséggel. A listát a FEOSZ honlapján teszik majd közzé, a "feketelista" menüpont alatt azonban egyelőre egy cégnév sem található.

Míg a bankok és a mobilszolgáltatók már összeállították saját listáikat a nem fizető ügyfeleikről, a fogyasztók eddig nem tudhatták meg, mely cégektől kell óvakodniuk. "A fogyasztók kiszolgáltatottsága nőtt, de egyre tudatosabbakká váltak" - magyarázta Baranovszky György, a FEOSZ és a BBT elnöke.

Évről évre többen fordulnak panaszukkal a békéltető testületekhez, melyek alternatív vitarendező fórumként, gyorsan és ingyen próbálják segíteni a megegyezést a fogyasztók és a cégek között. Országos szinten még nem összesítették a tavalyi adatokat, de körülbelül 3-4 ezer esettel foglalkoztak a békéltető testületek, a BBT elé pedig 668 ügy került.

Horváth György elmondta: különösen sok a panasz az építőipari cégekre, a rosszul beszerelt nyílászárókra. Amikor a hibát észlelő fogyasztó megpróbálja számon kérni a vállalkozást, sokszor kiderül, hogy az már nem is létezik. Ezek az ügyek teszik ki az összes panasz 9-10 százalékát, de sok panasz érkezik pénzügyi, biztosítási cégekkel kapcsolatban is, náluk többnyire a becsapós hozamígéretekkel van gond.

Elromlott mosógép és körutazás kánikulában

A BBT-t sokan keresik meg elromlott műszaki cikkek, elrontott utazások, csalódást okozó társasházi szolgáltatások miatt is. Az egyik elektronikai eszközöket árusító bolttal szeretett volna megegyezni az a fiatal házaspár, amelynek az ügyét kedden tárgyalta a BBT. Kiderült ugyanis, hogy nyolc hónapja vásárolt mosógépük belülről rozsdásodik, a szervizben pedig ráadásul össze is karcolták a gépet.

"Nem biztosítottak lehetőséget arra, hogy jegyzőkönyv készüljön a sérülésekről. Pillanatok alatt eltüntették a mosógépet valahova" - mesélte a férj, aki elhatározta, hogy ha most sem jár sikerrel, peres útra viszi az ügyet. A cég képviselője nem jelent meg a tárgyaláson. "Annyira miért nem tiszteli meg az ügyfelet, hogy elfárad ide?" - fakadt ki a panaszos. A BBT eljáró tanácsa úgy döntött, javasolják a cégnek, hogy fizesse vissza a teljes vételárat.

Az az utazási iroda sem jelent meg a tárgyaláson kedden, amelyiktől 15 százalékos pénzvisszafizetést szerettek volna kérni a turisták különböző kellemetlenségek miatt. Elromlott a légkondicionáló berendezés a cég görögországi körutazást tevő buszán, emiatt a nyári kánikulában az "utazás kriminális körülmények között zajlott". A fogyasztók programváltásra is panaszkodtak, az iroda ugyanis előbbre hozta a hazautazás idejét, és így fél napot elvettek tőlük. A BBT rövid tanácskozás után ajánlásában igazat adott az utazóknak, és felszólította a céget fizetésre.

Az ügyek egyharmada a termékek szavatosságával kapcsolatos. Horváth szerint kiemelkedően sok a baj a márkás sportcipőkkel, amelyek idő előtt, pusztán a hordástól tönkremennek. A BBT elnökhelyettese azt tapasztalta: a reklámozott csodatermékekről is gyakran kiderül, hogy csak átverésről van szó, az álommatrac nem szünteti meg a hátfájást.

A cégek féltik a hírüket

A békéltető testület elé került ügyek közel kétharmada határozattal fejeződött be 2005-ben; ezen belül előfordult egyezség és kötelezés, amelyek ugyanolyan erővel bírnak, mint egy jogerős bírósági döntés, de a határozatok többsége csak ajánlás. Az ilyen típusú döntés nem kötelezi semmire a vétkes céget, de ha nem tesz eleget az ajánlásnak, a neve mostantól nyilvánosságra kerül. Az így kialakuló feketelistát a FEOSZ közzéteszi honlapján.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara honlapján egyébként már eddig is meg lehetett nézni az egyes eljárások leírásait, amelyek tartalmazták az adott cég nevét is. Horváth György szerint az ajánlásokat többnyire teljesítik a cégek, még akkor is, ha nem ismerik el a hibát, mivel féltik a jó hírüket.

Átcímkézett, lejárt szavatosságú bonbont találtak

A fogyasztóvédők célja az, hogy a későbbiekben ne csak a békéltető testületek rostáján fennakadt cégek feketelistája kerüljön nyilvánosságra. Ebben az esetben megtudhatnák a fogyasztók annak a szegedi vállalkozásnak a nevét is, amely lejárt szavatosságú bonbonok átcímkézésével bukott le kedden. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat munkatársai a cég telephelyén - állampolgári bejelentés alapján végzett - helyszíni ellenőrzés során észlelték, hogy ott a dolgozók több mint kétszáz kartondoboz lejárt minőségi idejű bonbon átcsomagolását végzik - mondta az MTI-nek Tuczakov Szilvána, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője

A cég alkalmazottai a minőség megőrzését tanúsító címkéket a termékekről eltávolították, és azok helyére új címkéket helyeztek el. Az ÁNTSZ feljelentést tett, a szegedi rendőrkapitányság pedig rossz minőségű termék forgalomba hozatalának előkészülete vétség megalapozott gyanúja miatt indított büntetőeljárást a vállalkozás ügyvezetője ellen - közölte a szóvivő. A rendőrség a helyszínen lefoglalta a termékeket, valamint azt a számítógépet, amelyen a gyanú szerint az új címkék készültek.

Janecskó Kata