Jegelni kell a milliárdos EU-kampányt

Vágólapra másolva!
Legalább két hónapot csúszik egy jogértelmezési vita miatt a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) közel másfél milliárd forintos költségvetésű uniós tájékoztató kampánya. Az egyik tendert a Közbeszerzési Döntőbizottság ugyanis jogsértőnek találta, és megbírságolta a hivatalt. Az NFH bírósághoz fordult és új pályázatot írt ki, de a kampány máris csúszik, és várhatóan nem sokkal a választások előtt indul el.
Vágólapra másolva!

Januárban indult volna a korábbi elképzelések szerint egy másfél milliárdos uniós tájékoztató kampány, amely azonban egy jogvita miatt legkevesebb két hónapot csúszik. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal az unió strukturális alapjai magyarországi eredményeinek népszerűsítésére még tavaly nyáron négy tendert írt ki összesen nettó 1 milliárd 42 millió forint (bruttó 1 milliárd 790 millió) értékben. A négy, egymásra épülő tenderből hárommal minden rendben: már megkötötték a szerződéseket a hirdetési felületek vásárlására, road show-k és más rendezvények szervezésére, illetve szponzorált cikkek megjelentetésére, összesen mintegy 1 milliárd 300 millió forint értékben.

A negyedik, nettó 112 millió forintos, a kampány kreatív részére - tévéspot, rádióspot, újsághirdetés, közterületi hirdetés, internetes hirdetés tervezése, tördelése, forgatása, felvétele, óriásplakát nyomtatása - kiírt tender azonban megtorpant. A Közbeszerzési Döntőbizottság érvénytelennek nyilvánította tavaly ősszel a pályázatokat, és megsemmisítette az eljárást. Ez azt jelenti, hogy a másfél milliárdos, januárra tervezett kampány nem indulhat be egyelőre.

Nagy Gábor Miklós, a kifogásolt kommunikácós tender bírálóbizottságának elnöke, a kiírást koordináló Nemzeti Fejlesztési Hivatal kommunikációs főosztályvezetője azt mondta, "még most sem kapnak levegőt" a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata miatt. Hiába rendelkeznek közel másfél milliárddal, nem tudják azt elkölteni. A főosztályvezető szerint az eredetileg január elején induló kapmányt optimális esetben március elején indíthatja el a hivatal.

A problémát az okozta, hogy a vitatott közbeszerzésen induló egyik cég megtámadta az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A cég azért emelt kifogást, mert ajánlata a tender második körébe már nem került be. A kft. szerint a bírálóbizottság a jelentkezők referenciáit nem megfelelően vizsgálta, illetve fogadta el.

A döntőbizottság a cég panasza nyomán vizsgálatot indított. A testület határozatában azt állapította meg, hogy a nyolc pályázó cég közül egyik sem nyújtott be érvényes ajánlatot, egyikük sem felelt meg a felhívás műszaki, alkalmassági feltételének. Egyik vállalkozás sem mutatott be ugyanis megfelelő tartalmú referenciamunkát a határozat szerint. A testület úgy találta, hogy az NFH jogsértően járt el, amikor nem vizsgálta meg, hogy a benyújtott referencianyilatkozatok megfelelnek-e a felhívás tartalmának, és nem zárta ki az összes céget. Ezért egymillió forintos bírságot szabott ki a hivatalra, és megsemmisítette az eljárás eredményét.

Az NFH nem érti a döntőbizottság határozatát, mert az nem részletezte, hogy mely ügynökség mely referenciái nem feleltek meg a kiírás tárgyának, így e tekintetben leginkább csak találgatni tudnak - derült ki Nagy Gábor Miklósnak az [origo]-hoz eljuttatott válaszából.

Nagy azt írta, sejtésük szerint a döntőbizottság a cégeknél a közbeszerzés tárgyának megfelelő referenciaként azt várta el, hogy a strukturális alapok magyarországi eredményeinek bemutatásáról mutassanak be korábbi munkákat. A bírálóbizottság tagjai ezzel szemben általában kreatív referenciákat kértek és vártak, amelyek közül ráadásul pluszpontszámot ért az Európai Unióval kapcsolatos kommunikációs referencia. A bírálóbizottság egyhangú döntése értelmében valamennyi jelentkező elégséges kreatív referenciát mutatott be - írta Nagy.

A kommunikációs főosztályvezető megjegyezte, hogy ma Magyarországon aligha van olyan kreatív ügynökség, amelyik olyan referenciákat tudna bemutatni, amilyeneket a döntőbizottság elvárna, hiszen éppen most kezdik bemutatni az eredményeket, az operatív programok pályázatai most jutottak olyan stádiumba, hogy már nem elsősorban a pályázati lehetőségekről kell kommunikálni, hanem már van mit bemutatni az embereknek, hogy mi minden épült és épül az országban az Európai Unió támogatásával.

A döntőbizottság határozatával a hivatal nem értett egyet, ezért bírósághoz fordult. Most arra várnak, hogy a bíróság kitűzze a tárgyalás időpontját. Ugyanakkor decemberben újraindították az eljárást, sürgősséget kérve, hiszen a másik három tender hiába zárult le eredményesen, a hirdetési felületeket nem tudják megtölteni tartalommal, amíg nincs hozzá kreatív anyag.

Az új, tárgyalásos eljárásra azt a nyolc céget hívta meg az NFH, amelyek az előző eljárásra is jelentkeztek. Nagy szerint ha minden jól megy, és a döntőbizottság engedélyezi a gyorsított eljárást - mintegy két hónapos csúszással - március elején indulhat a kampány.

A választási kampányig csúszik az uniós tájékoztatás

Az uniós tájékoztatási kampány nagy valószínűséggel egybeesik a parlamenti választások előtti belpolitikai kampánnyal, ami a kormányoldalnak kedvezhet: márciustól mindenütt azt hallhatjuk-láthatjuk majd, hogy az országban mi valósult meg uniós pénzekből, mennyit fejlődött az ország. A pénzek elkötésének érdekessége, hogy 2006-ban 2 milliárd forintot költenek el az eredmények bemutatására, 2007-ben és 2008-ban pedig mindössze 510 millió forintot fordítanak erre a célra. A pénz 75 százalékát az unió, 25 százalékát a magyar költségvetés állja.

Nagy Gábor Miklós szerint azért idén költenek el 2 milliárdot az eredmények bemutatására, mert most jutott el oda az ország, hogy már vannak eredmények. Idén a tömegmédiában hirdetnek, 2007-2008-ban viszont már nem az eredmények kommunikálásán lesz a hangsúly, hanem az új pályázati lehetőségeken.

A főosztályvezető megjegyezte: az uniós tájékoztató kampány semmiképpen sem lehet kormányzati PR: az Európai Bizottság figyeli az akciót, már most, az előkészítő szakaszban is jártak itt Brüsszelből auditorok. Ha azt látják, hogy politikai színezete is van a kampánynak, visszafizettetik az országgal az uniós támogatás összegét. Előírás például, hogy nem jelenhet meg az eredményeket bemutató plakátokon a Magyar Köztársaság kormánya felirat - mondta.

A kommunikációs kampány szükségességét korábban azzal indokolta az NFH, hogy gyakran hangzik el az a kritika, hogy az Európai Unió távol van az emberektől. A hivatal szerint kézzelfogható eredményekkel, új munkahelyeket adó beruházások bemutatásával viszont közelebb lehet vinni az emberekhez Európát.

Baráth Etele, az EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter korábban azt nyilatkozta a kampányról, hogy "ezzel európai uniós kötelezettségének tesz eleget a kormányzat". Hozzátette azt is, hogy egyre több létesítmény készül el uniós támogatással, ez indokolja, hogy kommunikációs kampányt indítsanak a már elért eredmények bemutatására.

Komáromi Gergely