Visszatartja az állami mentőhelikoptereket a kitúrt cég

Vágólapra másolva!
Vitatja a felmondás jogosságát és egyelőre nem hajlandó visszaadni az állami tulajdonú mentőhelikoptereket az a cég, amely eddig a gépek üzemeltetési feladatait látta el. Az Országos Mentőszolgálat így jelenleg három - egy bérelt és két kölcsönkért honvédségi - helikopterrel látja el a légi mentési feladatokat az ország területén, mert a 10 állami tulajdonú gép közül pillanatnyilag egy felett sem rendelkezik.
Vágólapra másolva!

Hanyag üzemeltetésre és más problémákra hivatkozva az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) hétfőn felmondta szerződését a Budapest Aircraft Service Kft.-vel (BASe Kft.), amely 1994 óta látta el az állami tulajdonú mentőhelikopterek üzemeltetését. E feladatokat kedd reggel óta a száz százalékig állami tulajdonban lévő OMSZ Légimentő Kht. végzi, amely decemberben szerezte meg az ehhez szükséges üzemeltetési engedélyt.

A BASe Kft. "jogi nonszensz"-nek tartja a felmondást, ezért a mentőszolgálat által kitűzött, kedden 10 órakor lejárt határidőben nem kezdte meg az állami vagyontárgyak visszaadását. Mindkét fél jogi lépéseket fontolgat, miközben az OMSZ megpróbálja biztosítani az országos légi mentési feladatok zökkenőmentes ellátását.

A riasztások ugyanúgy a mentőszolgálat megyei irányító központjaiba futnak be, majd a budapesti központon keresztül indítható a légi mentés. A kérdés az, hogy mivel, hiszen a 10 állami tulajdonban lévő gép közül az OMSZ egy felett sem rendelkezik jelenleg.

Takács Zoltán, a mentőszolgálat főigazgatója keddi sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy ezek a gépek mindig is állami tulajdonban voltak, a vagyonkezelést és a tényleges mentési munkát az OMSZ végezte. A BASe Kft. csak az üzembentartási és karbantartási feladatkört látta el - tette hozzá a főigazgató, akinek közlése szerint már korábban több vizsgálat is megállapította, hogy szerződés előnytelen a mentőszolgálat számára, és a cég nem teljesít megfelelően. Takács úgy fogalmazott, hogy a BASe Kft.-vel való viszony olyan volt, mint egy megromlott házasság, így ideje volt pontot tenni a végére.

Az OMSZ már a múlt évben kérte, hogy 3 légi járművet adjon vissza az üzemeltető cég, de erre máig nem került sor. A mentőszolgálat így számított arra, hogy egyelőre nem fogják a magyar állam tulajdonát képező gépparkot visszakapni, ezért akkor mondták fel a szerződést, amikor - átmeneti megoldások segítségével - felelősséggel biztosítani tudják a mentési feladatok ellátását - mondta dr. Takács Zoltán.

Ezért együttműködési megállapodást kötöttek a honvédséggel, amely szerint két honvédségi légi kutató helikopter - felszerelve a szükséges orvosi eszközökkel - látja el a mentési feladatokat pápai és szolnoki bázissal. Továbbá - minden repült óránként 300-400 ezer forintért - bérbe vettek egy helikoptert, ami Budaörsről indítható bevetésre, ha Budapest környéki riasztás van. Tehát jelenleg 3 gép biztosítja az országos légi mentést, és ez így lesz egészen addig, amíg a mentőszolgálat nem kapja vissza mentőhelikoptereit.

Takács szerint az OMSZ képes biztonságosan ellátni a mentési munkát, és az egész országot lefedni. A főigazgató arra hivatkozott, hogy a két, orvosi célokra felkészített honvédségi gép sokkal nagyobb sebességre képes, így - akárcsak az eddigi légi kutatási feladataiknál - az egész ország területére képesek eljutni: az egyik az egész dunántúli területre, míg a másik a keleti országrészbe. Ha pedig a főváros környékén van riasztás, akkor a bérelt gép indul Budaörsről - mondta a főigazgató, aki ugyanakkor elismerte, hogy a jelenlegi megoldás nem tökéletes.

Az állam tulajdonában álló gépparkból két helikopter pillanatnyilag Franciaországban van, mivel nagyjavítási munkákon kellett átesniük. Rögtön a szerződés felmondása után a mentőszolgálat intézkedett ezek hazaszállításáról, így terveik szerint e két mentőhelikopter már hozzájuk kerül, és nem a BASe Kft.-hez.

Fotó: MTI
Egy milliárdot meghaladó vagyont jelent a géppark

Az [origo] kérdésére a BASe Kft. sajtószóvivője, Edelényi Gábor elmondta, hogy a felmondást nem fogadják el, mivel az OMSZ-szel kötött hatályos szerződésükben nem szerepel a rendkívüli felmondás lehetősége, csak 3 hónapos rendes felmondás. Az OMSZ "nem parancsolgathat", ráadásul az általuk megadott határidőben eleve képtelenség volna visszaadni a gépeket, mivel ehhez egy sor, légügyi szabályok által előírt lépést kellene előbb megtenni - mondta a szóvivő.

Arról nem is beszélve, hogy a BASe Kft. már csak azért sem adná vissza az állami tulajdonú gépparkot és alkatrészeket, mert az OMSZ tartozik a cégnek 36 millió forinttal, így törvényes zálogjoga van azokon - mondta Edelényi Gábor.

A sajtószóvivő egyetért a mentőszolgálat főigazgatójának hasonlatával, amely a köztük lévő viszonyt egy megromlott házasságként jellemezte, de hozzátette: azután lett ez a "tűrhető házasságból" igazán rossz, miután Gyurcsány Ferenc miniszterelnök támogatást és új gépeket ígért a mentőszolgálatnak.

Új gépeket mindenképpen be kell szerezni, mert a meglévő helikopterek repülési engedélye 2009-ben lejár, és jelenleg sem felelnek meg az uniós előírásoknak. A kormányfői bejelentés után kiírtak közbeszerzési pályázatot az új helikopterek beszerzésére, de mindkét beérkezett ajánlat - köztük az induló BASe Kft.-é - formai okokból érvénytelen volt. Az ezt követő meghívásos tender szintén eredménytelenül zárult. A mentőszolgálat ezért azt tervezi, hogy átgondolja a tender feltételeit, majd ismét pályáztat, és az így beszerzett új gépeket eleve saját kézben tartja.

Gergely Zsófia