Új utak, új kátyúk Budapesten

Vágólapra másolva!
A néhány hónapja átadott fővárosi utak is kátyúsodnak. A városháza az idén 150 kilométernyi utat hozat rendbe, de továbbra is inkább szőnyegezéssel, így teljes pályaátépítés alig húsz utcában lesz. Az utak miatt már Gyurcsány is aggódik - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Már a Parlamentben is téma az utak kritikus állapota; Gyurcsány Ferenc kormányfő emiatt folytatott tegnap munkamegbeszélést Demszky Gábor főpolgármesterrel és Kóka János gazdasági miniszterrel. Március után jelentősen javulni fog a helyzet - ígérte a megbeszélés utáni tájékoztatóján Demszky, aki közölte, hogy az idei budapesti útfelújítási program máris elindult, eddig 39 útszakasz rekonstrukciójáról kötöttek szerződést.

Fotó: MTI
A harmincezer kilométeres magyar úthálózat 15 százaléka van "veszélyesen rossz" állapotban

Tavaly több mint nyolcvan, az idén pedig 150 kilométer utat hoznak helyre a fővárosban, összesen 16 milliárd forintból. A városháza ehhez állami támogatást is kap, egyrészt a költségvetésből, másrészt pályázati forrásokból. Budapest kap a gazdasági minisztériumtól az idei évre és 2007-re összesen plusz hárommilliárd forintot, ebből az országos főútvonalak fővárosi bevezető szakaszait - például az autópályák városon belüli részeit - teszik rendbe. Budapest ugyanis az egyetlen olyan város az országban, amely eddig saját pénzből javítgatta a területén lévő országos főutakat, míg vidéken erre az államkasszából költenek.

Kóka János elmondta, hogy a mintegy harmincezer kilométeres magyar úthálózat 15 százaléka van "veszélyesen rossz" állapotban, a hálózat hatvan százaléka pedig "mélyen alulmúlja" az EU átlagát. Budapest körülbelül négyezer kilométeres úthálózatának negyedéről egyébként a városháza gondoskodik, a többi a kerületek dolga.

Fotó: Fábián Évi
"Egy-két helyen valóban történtek hibák"

Csakhogy a felújítás sem hoz mindig megnyugtató eredményt. Botrányosnak nevezte a tavalyi útfelújításokat a városházi Fidesz. Wintermantel Zsolt frakcióvezető-helyettes tegnap a nemrégiben átadott Diósárok útnál tátongó kráternél tartott tájékoztatóján "soha nem látott mértékű blamázsnak" nevezte, hogy a frissen felújíttatott utak is kátyúsak. Szerinte szakmai hibákat követtek el a rekonstrukciók során, a nagy felületű felújításoknál ugyanis megfelelően tömöríteni kellett volna az altalajt. Az ellenzéki politikus szerint a fővárosi útfelújítási program a pártpolitizálás áldozata lett. Emlékeztetett arra, hogy a városházán korábban azt ígérték: a most rendbe hozott utakhoz nem kell hozzányúlni a következő tíz évben.

Tavaly több mint nyolcvan kilométernyi utat újíttattunk fel, ezek közül egy-két helyen valóban történtek hibák - reagált érdeklődésünkre Csordás Mihály, a városháza közlekedési ügyosztályának vezetője. Szerinte a fideszes politikus által említett helyszínen a megsülylyedést a közművek cseréje okozta, a hibát a kivitelező garanciálisan kijavítja. Csordás azt ígérte, hogy az idei útfelújításoknál már jó előre konzultálnak a közműcégekkel, hogy elkerüljék a hasonló helyzeteket.

A felújítások alig tizede valódi rekonstrukció

Az idén körülbelül 150 kilométernyi utat hozat rendbe a főváros, a kerületi rekonstrukciókkal együtt ez már meghaladja a kétszáz kilométert. A javítások zöme tulajdonképpen azt jelenti, hogy újraszőnyegezik egy vagy két rétegben az útpályát. Ez a fajta felújítás - amely az ellenzék szerint tartósnak aligha nevezhető, és szerintük nem más, mint "az utak feketére festése" - minden kerületet érint, összesen majdnem félmillió négyzetméternyi útfelületre terjed majd ki.

Jóval rövidebb azoknak az utaknak a listája, amelyeknek a pályaszerkezetét is kicserélik. A választás esztendejében 16 útszakaszon várható a szó eredeti értelmében vett teljes felújítás. A Fővárosi Közgyűlés korábbi előzetes döntése alapján ezek közé tartozik a Fóti út egy szakasza, a mátyásföldi Timur utca, a békásmegyeri Kőbánya utca, valamint az Izabella utca is. Teljes átépítés vár Újpesten az István útra, a belvárosban a Türr István utcára, ezenkívül rendbe hozzák a járdát a Deák téren és a Ferenciek terén. Kispesten a Derkovics Gyula utca, a Kossuth Lajos utca érintett a programban, Budafokon pedig három fontosabb útszakasz. A teljes pályarekonstrukció alig több mint hatvanezer négyzetméterre terjed ki, vagyis a teljes útfelújításoknak csak alig tizedét jelentik.