Százötven balesetveszélyes kátyú van a fővárosban

Vágólapra másolva!
Egyre több a kátyú a budapesti utakon az elmúlt hetek hideg és sok csapadékot hozó időjárása miatt. Hétfőn a budai rakpart Lágymányosi hídnál lévő szakaszán alig pár óra alatt több tucat autó futott bele egy óriási kátyuba, aminek defekt vagy futóműsérülés lett a vége. A közterület-fenntartó közlése szerint jelenleg közel 1500 kátyú van, ennek tíz százaléka kifejezetten balesetveszélyes.
Vágólapra másolva!

Hétfő este több tucat autós hajtott bele a budai rakparton kialakult kátyúkba. Sok autónál ez defektet, illetve futóműsérülést okozott. Az [origo] megtudta, az illetékes Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. már délelőtt tudott az este problémákat okozó kátyúról. Sőt, az úthibát ki is javították, de az aszfaltburkolat pár óra múlva ismét kilyukadt.

Budapesten autózva jelenleg nagyjából 1450 kátyúba hajthatunk bele. Ez a szám óráról órára változik, hétfőn egyetlen nap alatt 600 új úthibát regisztráltak a fővárosi közterület-fenntartók útellenőrei. Ezeknek 10 százaléka kifejezetten balesetveszélyes. Különösen sok az úthiba a Szentendrei úton, a Jászberényi úton, a Hungária körúton és végig a rakpartokon.

Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. főépítésvezetője az [origo] megkeresésére közölte, sehol a világon nincs olyan technológia, olyan anyag, amivel ilyen időben aszfaltozni lehetne. Ezért van az, hogy az egész útépítőipar, a társvállalatok novembertől leállnak, de a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. ezt persze nem teheti meg - tette hozzá.

A hideg és a csapadék miatt a vállalat emberei már két hete nem tudnak rendesen dolgozni az útburkolat hibáinak kijavításán. Ennek a munkának ugyanis két elengedhetetlen feltétele van: száraz legyen a javítandó útszakasz, és legalább plusz 5 fok legyen a hőmérséklet. Ezek hiányában nem lehet az utak tartós és jó minőségű javítását elvégezni - közölte a főépítésvezető.

Nőtt a bejelentések száma

Két-háromszorosára nőtt a napi kárbejelentések száma: míg 2005 utolsó negyedévében naponta átlagosan 10 kátyú miatti bejelentést tettek az autósok, addig az elmúlt két hétben ez napi 25-30-ra emelkedett - mondta Váradi Richárd, a Kárrendezési Ügyfélszolgálat csoportvezetője.

Kár-bejelentő iroda várja az autósokat

Az FKF Rt. külön irodája foglalkozik a kátyú miatt keletkezett károk rendezésével. Az autósnak a kártérítési követelést a kár keletkezését követően haladéktalanul, öt napon belül személyesen kell a közút kezelőjéhez bejelenteni. Az ügyfélszolgálati iroda címe: Budapest, XI. Bánk bán utca 8-10. Fsz.7.

Január első napjaiban különösen sok, úthiba miatti káresemény ügyintézése zajlik, hiszen hideg és csapadékos idő volt, és az ünnepek környékén szenvedett problémákat is most jelentik be. Így a csoportvezető szerint ma összesen már 30 körüli bejelentés futhat be hozzájuk.

Az autósok általában tudják, mi a teendő az úthibák miatti károk esetén. Az viszont gyakori hiba, hogy az autó megjavítása után a sérült alkatrészt otthagyják a szerelőnél, pedig erre szükség van a sérülés bizonyításához, amikor biztosítóhoz fordulnak - tette hozzá Váradi Richárd.

A Kárrendezési Ügyfélszolgálat saját csoportot is fenntart, amely kimegy az autósok által - lehetőleg házszám szerinti pontossággal - megadott helyszínekre, és segít regisztrálni a történteket - mondta az ügyfélszolgálat csoportvezetője.

Kátyú pár óra alatt is kialakulhat

Kátyú alig pár óra alatt is keletkezhet: a csapadék beszivárog az útburkolatba, ott a hidegben megfagy, így az aszfalt reped, megsérül. Innen már csak idő kérdése, hogy a rajta futó autók közül egynek a kereke mikor tépi fel a meglazult darabot.

Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. főépítésvezetője elmondása szerint folyamatosan, két műszakba beosztva 11-12 rohambrigád járja az utakat és próbálja hideg aszfaltozással legalább átmenetileg orvosolni a problémát.

A tartósság az előbbiek alapján nem is lehet cél, elsődleges szempont a gyorsaság - mondta a főépítésvezető, hozzátéve, hogy munkatársaik még szenteste is dolgoztak, a 26 útellenőrből álló csapat pedig igyekszik legalább kétnaponta minden egyes útszakaszt ellenőrizni, van-e újabb javítanivaló. Közlése szerint emellett a lakossági bejelentések alapján is kimennek a helyszínre.

Esztergályos elmondása szerint tavaly 2 milliárd forintot költöttek a kátyúk befoltozására.Az egyetlen, tartós megoldást az úthálózat - nem az őszi-téli időszakban történő - jó minőségű felújítása jelentheti, ami persze megint csak pénzkérdés.

Gergely Zsófia