Bojkottálják a szexre hívó dezodort

Vágólapra másolva!
Egy férfidezodor reklámkampányának visszavonását követeli az az interneten terjedő körlevél, amely szerint a hirdetések hímsoviniszták és sértők. A reklám ugyanis egyebek mellett azt sejteti, hogy ha egy férfi a megfelelő alakzatban fújja magára az illatot, orális szexre bírhatja a nőket. A tiltakozó körlevél arra szólítja fel az embereket, hogy bojkottálják a dezodort forgalmazó vállalat termékeit. A cég a kritikák ellenére nem tervezi a kampány visszavonását.
Vágólapra másolva!

Az Unilever nevű cég termékei ellen bojkottot hirdető körlevél tűnt fel néhány napja az internetes fórumokon és közösségi oldalakon. A levelet nem civil szervezet, hanem egy magánember, Umniakov Nina indította el. Azért szeretne a termékek meg nem vásárlásával nyomást gyakorolni az óriáscégre, hogy az vonja vissza az AXE Body Sutra nevű férfidezodor reklámkampányát, melyet sértőnek érez.

A termék hirdetése lényegében arra épül, hogy ha egy férfi magára fújja a dezodort, könnyedén ráveheti az orális szexre a nőket. Szó szerint ez ugyan nem hangzik el a kampányban, de az egyik fotón például egy félmeztelen, a felstőtestén rúzsnyomokkal borított férfi látható, aki előtt egy szőke nő térdel.

A termék elnevezése különböző olyan alakzatokra utal, amelyeket a hirdetők szerint a dezodorral magára fújhat a vásárló. "Csak vedd kézbe kedvenc illatú dezodorodat, gondold végig, hogy mit akarsz elérni a csajoknál, válaszd ki a megfelelő figurát, és ne habozzál, fújjál! Olyan lesz ez a lányoknak, mint a tikkadt tévelygőnek a titkos forrásra vezető térkép, melyet vadul követnek majd buja ösztöneikre hagyatkozva" - olvasható a kampány honlapján. Az alakzatok némelyikének elnevezése is beszédes: van Kígyóbűvölő, Nagykukac és Lényegretörő nevű figura is.

"Kiverte a biztosítékot"

A dezodormárka tulajdonosa, az Unilever termékei ellen bojkottra felszólító körlevél szerint ez a kampány "azt a veszélyes nézetet terjeszti, miszerint szabad, sőt jópofa dolog egy nőt szexuális aktusra bírni tudatos beleegyezése nélkül, az érzékei becsapásával", és "annyira hímsoviniszta, hogy még a férfiak számára is sértő". A tiltakozók azt tanácsolják, a tervezett bojkottról minél többen értesítsék a céget, és juttassanak el hozzájuk egy levelet, amelyben az áll, hogy a kampány sérti az emberi méltóságot, és tiltakozásul nem vásárolnak a márka tulajdonosának más termékeiből sem a reklámkampány teljes visszavonásáig, és erre biztatják ismerőseiket is.

"Felhúztam magam azon, hogy ilyen típusú reklámokkal lehet megetetni az embereket" - mondta az [origo]-nak Umniakov Nina, aki szerint a hirdetés különösen azért veszélyes, mert Magyarországon, ahol amúgy sem ritka a nők bántalmazása, "azt a képet adja tovább a gyerekeknek, hogy a nő egy szexuális eszköz". "Nálam kiverte a biztosítékot" - fogalmazott a körlevél elindítója. Umniakov Nina arról számolt be, hogy bár a cég még nem kereste meg, rengeteg visszajelzést kapott már, sok férfi is igazat adott neki, míg néhányan arra figyelmeztették, hogy szélmalomharcba kezdett.

Molnár Kálmán, az Unilever Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója arról tájékoztatta az [origo]-t: hallottak róla, hogy a kampányuk vitákat váltott ki és találkoztak különböző internetes véleményekkel is, de egyelőre kevés, körülbelül húsz panasz érkezett hozzájuk, "számbelileg nem több, mint bármilyen szokásos észrevétel". "Egyelőre mi nem érezzük a közfelháborodást" - jelentette ki az igazgató.

A márkamenedzserek többsége nő

Molnár elmondta, hogy a kampány megkezdése előtt kikérték az Önszabályozó Reklámtestület véleményét, és a testület tanácsára kettéválasztották a hirdetéseket. Közterületeken és a televízióban szolidabb formában reklámoznak, a merészebb megoldásokat pedig az internetre és a fiatal felnőtteket megcélzó program-magazinokra tartogatták. A cég álláspontja szerint a dezodormárka deklaráltan kötődik a "csajozáshoz", mivel a termék az izzadásgátlás mellett, illata révén "hozzájárulhat a lányok meghódításához", így "a szexualitás szorosan kapcsolódik hozzá".

A testre rajzolható figurákra vonatkozó tanácsokat azzal magyarázta az igazgató, hogy a termék nem hagyományos, hanem úgynevezett testdezodor, amivel nem csak a hónaljat, hanem az egész testfelületet be lehet fújni.

A vállalat nem szándékozik visszavonni a kampányt, mert álláspontja szerint az nem sérti sem a vonatkozó jogszabályokat, sem pedig az emberi méltóságot. A cég tagadja a hímsovinizmusra vonatkozó vádakat. "A legújabb kampány nem hímsoviniszta, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a termék márka-menedzsereinek túlnyomó többsége világszerte - s így Magyarországon is - hölgy". Megpróbáltuk megkérdezni az ügyről a kampány egyik ötletgazdáját, Cseperkáló Istvánt, a Noe's Ark Reklámögynökség kreatív igazgatóját is, de ő egyelőre nem reagált az [origo] megkeresésére.

Janecskó Kata