Az ombudsman nem engedi a száguldozást

Vágólapra másolva!
Elfogadhatatlan a No Speed Limit nevű egyesület azon kezdeményezése, hogy töröljék el a magyar autópályákon a sebességkorlátozást - írja állásfoglalásában Lenkovics Barnabás ombudsman. Árpa Attila producer, a kezdeményezés elindítója azt mondta erre az [origo]-nak: ez azt mutatja, hogy még távol vagyunk az Uniótól. A rendőrség szerint minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a baleset.
Vágólapra másolva!

"Elfogadhatatlan az a kezdeményezés, amely az autópályákra érvényes sebességkorlátozás feloldását szorgalmazza" - írja állásfoglalásában az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Lenkovics Barnabás közleményében azt hangsúlyozza: a sebességhatárok az emberi élet és testi épség védelmét szolgálják. A biztos hivatalból indított vizsgálatot azt követően, hogy egy napilapban cikk jelent meg az autópályákra érvényes sebességkorlátozás feloldását szorgalmazó egyesületről.

A No Speed Limit (NSL) nevű egyesület azzal a céllal indította kezdeményezését, hogy töröljék el a magyarországi autópályákon a sebességhatárt, mondván, azt úgysem tartja be senki. Az NSL elnöke Árpa Attila producer, aki akkor számos figyelemfelkeltő akciót ígért az elkövetkező 12 hónapra. Ezek egyikeként a választások előtt több vezető politikust vettek videóra száguldás közben: Áder János, Mikola István és Szekeres Imre akadt fenn a rostájukon.

Árpa Attila az [origo] munkatársától értesült az ombudsmani állásfoglalásról: "ez is mutatja, hogy, hogy mennyire távol vagyunk az Uniótól" - közölte Árpa. A volt televíziós igazgató elárulta, hogy valójában ők nem is teljes száguldozási szabadságot akarnak, hanem 8-9 szakaszon szeretnének 160-as sebességhatárt elérni.

Eljárása során az ombudsman tájékoztatást kért a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatójától és az országos rendőr-főkapitánytól a sebességkorlátozás esetleges eltörlésével kapcsolatos álláspontjukról. Válaszlevelében a főfelügyelet főigazgatója kifejtette: a sebességkorlátozás eltörlését közlekedésbiztonsági okokból nem támogatja, mivel a sebességhatár emelésével "prognosztizálható a forgalombiztonsági helyzet romlása".

Az országos rendőr-főkapitány szerint pedig a nagyobb sebesség nagyobb figyelmet és a bekövetkezett eseményre gyorsabb reagálást követel. "A járművek haladási sebességének növekedése és így különösen a sebességhatárok eltörlése fokozná a balesetek bekövetkezésének lehetőségét" - áll a biztos közleményében. Ez utóbbit Árpa is elismerte, de szerinte a magyarországi autóbaleseteknek mindössze 4 százaléka történik autópályákon, 96 százalék közutakon.

Felvetésünkre, miszerint ennek az is az oka lehet, hogy nagyságrendekkel több Magyarországon a közutak hossza, mint az autópályáké, azt felelte: "Ez is benne van, de az is, hogy autópályán kevesebbet hibázik a sofőr, mert nem tolat, és például nincs szembejövő forgalom sem." A jövőre vonatkozóan azt mondta Árpa az [origo]-nak, hogy a jogászaik megvizsgálják az ombudsmani állásfoglalást, ezt követően döntenek arról, hogy folytaják-e akcióikat a sebességkorlátozás eltörléséért.

Az Európai Unióban egyedül Németországban nincs sebeségkorlátozás az autópályákon, ott ajánlott sebesség van, elméletileg. A gyakorlat azt mutatja, hogy a világ legjobban megépített autópályáin gyakran csak 100 kilométeres sebességgel haladhat az autózó.