Újabb tervezet dönt a fővárosi útdíjról

Vágólapra másolva!
Májusban tárgyalja a főváros azt a légszennyezettség csökkentését célzó tervezetet, amely egyebek mellett az útdíj bevezetését is lehetségesnek tartja. A tanulmány kitiltaná a teherautókat a belvárosból, valamint szűkítené a Rákóczi utat és a Kiskörutat. Az, hogy végül mi valósul meg ezekből a javaslatokból, júliusra derül ki.
Vágólapra másolva!

Várhatóan még májusban a fővárosi közgyűlés elé kerül az a javaslatcsomag, amelynek célja Budapest légszennyezettségének csökkentése - közölte az [origo]-val Bánsági György, a főváros környezetvédelmi bizottságának szocialista elnöke. Bánsági hozzátette: ezt követően két hónapon belül készül el az az intézkedési terv, amely azt tartalmazza majd, hogy mi valósuljon meg a meglehetősen radikális javaslatokból.

Az [origo] által korábban ismertetett, a fővárosi önkormányzat megrendelésére készült tanulmány szerint a légszennyezést elsősorban a gépkocsihasználat visszaszorításával lehetne drasztikusan csökkenteni. A budapesti légszennyezésért ugyanis főként az autók által kibocsátott szennyezőanyagok a felelősek. A gépkocsik, azon belül is a dízeljárművek eregetik ki azokat a rákkeltő (PM10, vagyis 10 mikrométernél kisebb) részecskéket, amelyeknek jelentős szerepük volt abban, hogy a fővárosban az asztmás megbetegedések száma az 1980-as évek óta kilencszeresére ugrott.

A tervezet többek között felveti az útdíj bevezetésének lehetőségét is. Ezzel kapcsolatban részleteket nem tartalmaz a tanulmány, csupán javasolja a fővárosnak, hogy nemzetközi példák alapján vizsgálja meg ennek lehetőségét. Hasonló rendszer működik például Londonban is. Ken Livingstone polgármester 2004-ben vezette be az úgynevezett dugódíjat. A londoni rendelet értelmében kezdetben 8 fontot (2800 Ft) rónak ki azokra az autókra, amelyek a belvárosban közlekedtek, az intézkedés hatására pedig közel 30 százalékkal esett vissza a forgalom a brit főváros központjában.

Lehetőségként felveti a tanulmány a személyautók használatának a korlátozását is. A teherautókat pedig teljesen kitiltaná a belső kerületekből. A 12 tonnánál nehezebb teherautók számára tilos lenne a bejárás a II.-III. kerület Bécsi út - Vörösvári út - Duna - budai körút - Szilágyi E. fasor - Hűvösvölgyi út - Nagykovácsi út - városhatár által közbezárt területre.

A tervezet több helyszínen is javasolja a haladósávok leállósávvá, kerékpárúttá vagy járdává alakítását, többek között a Kossuth Lajos úton, a Rákóczi úton, a Kiskörúton, a Baross utca Kálvin tér és József körút közötti szakaszán, az Üllői út Kálvin tér és Nagyvárad tér közötti részén, valamint a Bécsi úton.

A légszennyezés visszafogása érdekében a környezetkímélő tömegközlekedési megoldásokat kell előtérbe helyezni, mégpedig az infrastruktúra fejlesztésével, a járműpark bővítésével, a szolgáltatás színvonalának emelésével - tartalmazza a tervezet. Ennek érdekében a tanulmány készítői javasolják, hogy kizárólag a tömegközlekedési eszközök által használható sávokat alakítsanak ki Árpád fejedelem útján, a Szentendrei úton, a Soroksári úton, a Nagytétényi úton, a Thököly úton, a Kerepesi úton. Célszerű lenne villamosvonalat létesíteni a Bajcsy-Zsilinszky úton, fejleszteni a trolibuszhálózatot, a csepeli HÉV-et meghosszabbítani az M0-sig.

Szabó András