Mentőmotorokat vetnek be az M3-ason és az M0-áson

Vágólapra másolva!
Motoros mentők állnak szolgálatba hamarosan az M3-ason és az M0-áson. A két 145 lóerős Yamaha túramotort életmentő felszereléssel látják el, a velük kiérkező orvos rohamkocsi szinten tudja majd ellátni a betegeket, sérülteket.
Vágólapra másolva!

Május elejétől egy-egy motoros mentőorvost állít szolgálatba közösen az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az M3-as autópályán Gödöllő és az M0-ás autóúton Szigetszentmiklós térségében.

Kunyetz Zsombor mentőorvos szerint az ÁAK 14 millió forinttal járult hozzá a két 1300 köbcentiméteres, 145 lóerős Yamaha FJR motorkerékpár megvásárlásához, míg az OMSZ 7 millió forint értékben szerelte fel a járműveket - egyebek mellett gyógyszerekkel, kötszerekkel, infúziókkal, EKG készülékkel és defibrillátorral. Az orvos szerint ezek segítségével a két mentőmotorral lényegében a rohamkocsik szintjén biztosítják a sürgősségi beavatkozások eszközfeltételeit.

A motoros mentők telephelye az M3-as autópálya gödöllői és az M0-ás körgyűrű szigetszentmiklósi autópálya mérnökségén lesz, amitől a gyorsforgalmi úton 50-50 kilométerre, illetve a sztrádák 20 kilométeres vonzáskörzetében és az alsóbb rendű utakon is tartanak ügyeletet reggel 8-tól este 8-ig.

Motoros mentőorvosokat az OMSZ önállóan és kísérletképpen először 2005 augusztusában a Balaton déli partján, Balatonlelle körzetében próbált ki. Winkler-Virág András az ÁAK Zrt. kommunikációs igazgatója szerint cége az akkori kedvező tapasztalatok után határozott úgy, hogy együttműködik az OMSZ-szel, és anyagilag is támogatja a motoros mentők szolgálatba állítását.

A Magyarországon újnak számító életmentési forma előnye, hogy a motorok segítségével a mentőorvosok nagy forgalomban, akár dugókban is rövid időn belül a helyszínre érkezhetnek, így valóban sürgősségi ellátásban részesíthetik a balesetek sérültjeit. Motoros mentőszolgálatok működésére számos külföldi példa létezik, így többek között hasonló egységek szolgálnak Anglia, Hollandia, Németország és Thaiföld országútjain. Winkler-Virág András szerint a tapasztalatok függvényében mérlegelik további motoros mentők rendszerbe állítását.