Visszataláltak kedvencükhöz a bizonytalan szavazók

Vágólapra másolva!
Legújabb felmérésében összevetette a választók emlékeit saját egykori szavazatukkal kapcsolatban a Marketing Centrum. Az eredmények azt mutatják, hogy 2006-ra alapvetően stabillá váltak a pártkötődések, és a jelenlegi választási kampány eredménye az volt, hogy a két választás között elbizonytalanodott szavazók egy része visszatalált 2002-es pártjához. Az MSZP és a Fidesz között nincs átjárás.
Vágólapra másolva!

A közvélemény-kutatók kérdésére, hogy részt vettek-e egy korábbi választáson, és miként voksoltak, a Marketing Centrum (MC) szerint szinte mindig többen mondják azt, hogy elmentek, mint ahogy ezt a hivatalos részvételi arány mutatja. Mindennek két oka van: egyrészt a választási részvétel normakövető magatartás, másrészt néhányan hajlamosak a jelenlegi pártkötődésüket visszavetíteni a múltba is.

A felmérés tanúsága az, hogy mára Magyarországon is stabilizálódtak a pártkötődések. A Marketing Centrum decemberi felmérésében a megkérdezettek 58 százaléka vallotta hűségesnek magát ahhoz a párthoz, amelyre emlékei szerinti 2002-ben szavazott. Idén márciusra ez az arány már 62 százalékra emelkedett.

Azt állítja közvélemény-kutató cég, hogy 2006-ra alapvetően stabillá váltak a pártkötődések, és a mostani választási kampány ez idáig inkább úgy hatott, hogy a két választás között elbizonytalanodott szavazók egy része visszatalált ahhoz a párthoz, amelyre 2002-ben szavazott.

Nincs átjárás a Fidesz és az MSZP között

A Fidesz-MDF 2002-es támogatói közül a választásra jogosultak 2 százaléka állt át az MSZP táborába, és épp ugyanennyien álltak át az MSZP 2002-es táborából a Fidesz hívei közé felmérések adatai szerint.

Az MDF jelenlegi támogatói táborán belül ugyanakkor nagyon is számottevő azok aránya, akik 2002-ben nem a Fidesz-MDF listára szavaztak, és az SZDSZ táborán belül is alacsonyabb a hűségesek aránya, mint a két nagy párt táborában. Ennek elsősorban az az oka, hogy a kis pártok nehezebben tudják megtartani a híveiket, de valamivel könnyebben tudnak támogatókat szerezni a korábban bizonytalanok és más kispártok támogatói köréből, mint a nagyobb politikai erők.

A visszatérők elutasítják a Fidesz-szlogent

A felmérés szerint az eddigi kampány során az a választási szlogen vésődhetett be a leginkább a választók fejébe, hogy "Rosszabbul élünk, mint négy éve." Ez az állítás nagyon megosztja a közvéleményt. A Marketing Centrum kérdezőbiztosainak válaszolók fele legalább részben hajlamos egyetérteni az állítással, másik felük viszont vitatja ezt.