A túl nehéz táskákon bukhat el az órarend

Vágólapra másolva!
Szeptembertől nem lehet három kilogrammnál nehezebb az alsósok iskolatáskája - rendelte el az oktatási miniszter. Az órarendet úgy kell majd összeállítani, hogy megmérik a naponta szükséges könyvek súlyát. Ha ez meghaladja a határt, a szülők megvétózhatják az órarendet. A tornazsák és az írószer viszont nem számít bele a három kilóba, így egészen biztos, hogy a gyerekek ennél több súlyt fognak továbbra is cipelni.
Vágólapra másolva!

Szeptembertől nem cipelhetnek naponta három kilogrammnyinál több könyvet az általános iskolák alsó tagozatára járó diákok - közölte Magyar Bálint oktatási miniszter. Ezentúl úgy kell összeállítani a kisdiákok órarendjét, hogy az ahhoz kapcsolódó tankönyvek súlya egy nap ne haladja meg a három kilogrammot.

A vonatkozó miniszteri rendelet szerint a szülőknek vétójoga lesz a tankönyvek súlyára vonatkozóan az órarend összeállításakor. A rendelet rögzíti azt is, hogy a tanulók szüleit, azaz a szülői szervezeteket tájékoztatni kell a tanulók tankönyveinek össztömegéről.

Magyar Bálint úgy vélte, hogy a tankönyvek mellett az egyéb taneszközök - írószerek, tornazsák - miatt így is meg fogja haladni a három kilogrammot az a súly, amit a kisdiákoknak a hátukra kell venniük.

Igazán változásra két dologban lehet számítani, ösztönözni szeretnék az iskolaotthonos oktatási formák, valamint az iskolaszekrények elterjedését - mondta Magyar Bálint, hozzátéve: a gyermekek a házi feladatot lehetőleg a napköziben oldják meg, és ne kelljen a tankönyveket hazacipelniük.

A miniszter támogatandónak nevezte Lenkovics Barnabás korábbi felvetését, amely szerint a tankönyveknek többkötetesnek, puhakötésűnek kell lenniük. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa októberben arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt években együtt nőtt a gyermekkori gerincbetegségek aránya és a tankönyvek, tanszerek és iskolatáskák súlya.

A miniszter ennek kapcsán jelezte, hogy felülvizsgálják a tankönyvvé nyilvánítás, az akkreditáció folyamatát. Emellett egyre nagyobb nyilvánosságot kívánnak adni a tankönyvekkel összefüggő információknak, ez is befolyásolja majd, hogy az iskolák rendelnek-e olyan kiadványokat, amelyek több kötetből állnak.