80 ezres megtakarítást igér Demszky a közös bérlettel

Vágólapra másolva!
Szeptember elsejétől kezd működni a Budapesti Közlekedési Szövetség. Ez egyelőre annyit jelent a gyakorlatban, hogy ősztől egy új bérletet is lehet majd venni, 6785 forintért (a BKV-bérlet ára 5950 forint). Az új szelvényekkel azonban a BKV-n kívül a MÁV és a Volán járatait is lehet használni, egyelőre csak a fővárosban. A hagyományos BKV-bérletek megmaradnak. A főpolgármester szerint az ingázók akár 80 ezer forintot is megspórolhatnak évente az új bérlettel.
Vágólapra másolva!

Szerdán döntött a kormány a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ)létrehozásáról, így szeptember elsejétől közös bérlettel lehet utazni a BKV, a MÁV és a Volán járatain a főváros közigazgatási határain belül. A kormány számításai szerint összesen 185 település 3,3 millió lakója járhat gyorsabban, olcsóbban szeptembertől a közös bérlettel.

Demszky Gábor főpolgármester az [origo]-nak azt mondta, a BKSZ létrehozása nem jelent drágulást, a hagyományos BKV-bérletek továbbra is megmaradnak. Az új, közös bérlet viszont tíz százalékkal többe kerül, mint a BKV-bérlet, 6785 forintba. Az új szelvény azoknak éri meg, akik Budapest határain belül használni akarják a Volán vagy a MÁV szolgáltatásait is. Aki például az agglomerációból bejár Budapestre, annak ez nagyon nagy előny, mert nem két béletet kell váltania, hanem csak egyet. Egy Pécelről vagy Telkiből bejáró ingázó akár 50-80 ezer forintot is megtakaríthat évente - mondta Demszky.

A tarifaközösség mellett más fejlesztések is kísérik a BKSZ-t. Lesznek új P+R parkolók is a szövetség keretein belül. Demszky közölte, hogy múlt héten megállapodott a közlekedési miniszterrel és az uniós koordinációért felelős tárcanélküli miniszterrel arról, hogy a P+R rendszer fejlesztésérre, előkészítésére mintegy 100 millió forintot biztosít a kohéziós alapból a kormányzat.

Budapestnek az a terve, hogy nem csak a fővárosban, hanem a közigazgatási határokon kívül is létrehoz a BKSZ-ra építve P+R parkolókat. Minden évben ezres nagyságrendben tudjuk fejleszteni a parkolóhelyek számát, a folyamatot a BKSZ jelentősen fel tudja gyorsítani - mondta a főpolgármester. Hozzátette: a teljes BKSZ összehangolt menetrendet, összehangolt arculatot és teljes tarifaközösséget jelent.

Korábban többször is felmerült, hogy szükség van a közlekedési szövetségre, a főváros vezetői már többször bejelentették, hogy hamarosan közös bérlettel lehet utazni Budapesten, később azonban nem lett semmi a tervekből. Ezzel kapcsolatban Demszky Gábor azt mondta, hogy 1996 óta hat közlekedési miniszterrel tárgyalt a BKSZ-ről, elvileg mindenki egyetértett abban, hogy szükség van az újításra, de pénzt senki sem tudott előteremteni. Most viszont a kormány 430 milliót elkülönített a BKSZ idei támogatására, így a BKV-nál sem lesz bevételkiesés a közös bérlet miatt. Ez egy konkrét határidővel bevezetett intézkedés, most aláírjuk a szerződést és szeptember elsejétől a közös bérlet már biztosan meglesz - mondta Demszky.

A főpolgármester elmondta: a közös bérlet után hamarosan bevezetik a csipkártyás jegyrendszert is. Ennek első lépése, hogy - ha minden határidőt sikerül teljesíteni - akár még az idén decemberben elindulhat a próbaüzem a kisföldalattin. Amennyiben a rendszer sikeresen vizsgázik és máshol is bevezetik, akkor a jövőben akár használatarányosan is fizethetünk a tömegközlekedésért.

Kóka János közlekedési miniszter azt mondta: az idei évre 430 millió forint áll rendelkezésre a költségvetésben arra, hogy az utolsó negyedévben kompenzálható legyen a díjkiesés. Hosszabb távon azonban azt remélik, hogy az elektronikus bérlet és jegy bevezetésével jobban sikerül felhasználni azt a több mint 120 milliárd forintot, amit évente a költségvetésből fogyasztói árkiegészítésre szánnak. "Ma ugyanis nagy a gyanúnk, hogy ebből több milliárd forint nem úgy használódik fel és nem ahhoz a réteghez jut, akiket igazán kedvezményezni szeretnénk" - tette hozzá Kóka János. Számítások szerint 1,8 milliárd forint a három társaság éves bevételkiesése, ezt kell a jövő évben kompenzálni.