Betondarabok hullanak a Margit hídról

Vágólapra másolva!
A száztíz éves Margit híd felújítása az egyik legsürgetőbb feladat a fővárosban. A munkálatok minimum öt és fél milliárd forintba kerülnének, a késlekedésnek mégsem elsősorban pénzügyi okai vannak. A híd felújítása ugyanis olyan közlekedési problémát okozna Budapesten, amit csak az M0-s északi híd üzembe helyezésével oldhatnának meg. Amíg nincs M0-s híd, addig tovább hullanak a betondarabok a hídról a Dunába.
Vágólapra másolva!

Demszky Gábor főpolgármester nemrég hozta nyilvánosságra a jövőre esedékes út- és hídfelújításokat. A főpolgármester által korábban kritikus állapotúnak nevezett Margit híd nem szerepelt a listán. Ramocsáné Menyhért Ágnes, a Fővárosi Önkormányzat út-műtárgy alosztályának munkatársa az [origo]-nak elmondta, hogy a Margit híd veszélyességéről szóló híreszteléseket túlzásnak tartja, mert nincs közvetlen balesetveszély. Azt azonban elismerte, hogy ez lenne az egyik legsürgetőbb felújítási feladat a fővárosban. A hidat utoljára 1978-ban újították fel, de akkor sem az egész szerkezetet. Bár a felújítás mai árakon számolva is minimum öt és fél milliárd forintba kerülne, a munkálatok késlekedésének nem elsősorban pénzügyi okai vannak.

Fotó: Mitruczky Kinga
Fotó: Mitruczky Kinga

A Margit híd felújítása ugyanis olyan közlekedési problémát okozna Budapesten, amit csak az M0-s északi híd üzembe helyezésével oldhatnának meg. A Margit híd teljes felújítása másfél évig tartana, és ez idő alatt csak a villamosok és esetleg a buszok közlekedhetnének a hídon. Ezért mindenképpen szükség van egy másik hídra, amelyik helyettesít. "Az Árpád híd már így is túlterhelt, az M0-s nélkül nem lehet elkezdeni a munkálatokat" - fogalmazott Ramocsáné Menyhért Ágnes. Leghamarabb 2006-ban, de valószínűbb, hogy csak 2008-ban kerülhet sor a felújításra. Az M0-s északi híd építése azonban késik Újpest és Budakalász között, miután a budakalászi és a szigetmonostori önkormányzat hozzájárulása hiányában az építési engedélyt a Közúti Közlekedési Felügyelet elutasította.

Nem a több mint száztíz éves Margit híd az egyetlen, amely felújításra szorul a budapesti hidak közül. A Szabadság hidat a 4-es metró miatt kellene átépíteni, és a Petőfi híd alsó szerkezetének korrózióvédelmi munkái is hátravannak. Ezekre azonban csak a Margit híd után kerülhet sor. A dunai hidakat minden nap ellenőrzik a hídmesterek, akik napi kapcsolatban állnak az üzemeltetőkkel. Évente egyszer mérnökök is átvizsgálják a hidakat, és tízévente van egy úgynevezett fővizsgálat, amikor "nemcsak szemrevételezik, hanem statikai szempontból is átvizsgálják a hidakat".

A Margit híd fővizsgálatára tavaly került sor. A legfőbb probléma, hogy a budai oldalon a vasbeton pályalemezek elhasználódtak, és ledobálják magukról a betontakarást, így 3-4 centi vastag betondarabok potyognak a hídról. Ramocsáné Menyhért Ágnes hangsúlyozta, hogy nem az emberekre hullanak a betondarabok, ugyanis a problémás részek a víz fölött vannak. "Nem kell aggódni, a hajók sincsenek veszélyben" - tette hozzá. A hámlásokat, betontömb-leválásokat egyelőre alátámasztással oldják meg addig, amíg a híd teljes felújítására sor kerül.