Túl nehéz a magyar diákok iskolatáskája

Vágólapra másolva!
Egy szolnoki felmérés szerint a legkönnyebb iskolatáskát hátára vevő kisdiáknak is 3,9 kilogramm súlyt kellett cipelnie, míg a legnehezebb táska 6,9 kilogramm.Ugyanakkor a gyerekeknek testsúlyuk 10 százalékánál nagyobb tömeget nem lenne szabad cipelniük az egészségkárosodás elkerülése érdekében. Magyar Bálint oktatási miniszter kijelentette, hogy a tárca két hónapon belül kidolgozza javaslatait a probléma kezelésére. 
Vágólapra másolva!

A kézikönyvek, szótárak, atlaszok iskolai tárolásának megoldása, a felső tagozaton kapcsos füzet alkalmazása, a tankönyvek, munkafüzetek többfelé bontása - többek között ezek a lehetőségek hangzottak el azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelyen az iskolatáska súlyának csökkentéséről volt szó az Oktatási Minisztériumban. Az oktatási tárca két hónapon belül kidolgozza javaslatait a probléma kezelésére - közölte a szakminiszter.

Egy, a 2000/2001-es tanévben Szolnokon végzett felmérés szerint a legkönnyebb iskolatáskát hátára vevő kisdiáknak is 3,9 kilogramm súlyt kellett cipelnie, míg a legnehezebb táska 6,9 kilogramm volt - mondta Fekécs Éva védőnő. A felmérés tapasztalati szerint a lányok táskája nehezebb volt, mint a fiúké.Ugyanakkor a gyerekeknek testsúlyuk 10 százalékánál nagyobb tömeget nem lenne szabad cipelniük az egészségkárosodás elkerülése érdekében - hangsúlyozta Ballay Attiláné, a táska súlyának csökkentését célzó civil kezdeményezés elindítója.

Pálfi József, a Nemzeti Tankönyvkiadó vezérigazgatója 11 külföldi kiadó példáját ismertetve elmondta, hogy Angliában a tanulók általában nem vihetik haza a tankönyveket, a házi feladatokat az iskolában oldják meg. Ausztriában néhány esetben a törzsanyag nyomtatott formában jelenik meg, a többi CD ROM-on. Észtországban és Litvániában évfolyamonként maximálva van a könyvek súlya - az 1-3. évfolyamon 400, illetve 300 grammban.

A kiadó háttéranyaga szerint el kell érni - ha másképp nem megy, rendeleti úton -, hogy az alsó tagozatosok ne kapjanak házi feladatot, a tanulás színtere kizárólag az iskola legyen. Úgy kell átalakítani továbbá a tankönyvek árának rendszerét, hogy a kiadók ne legyenek érdekeltek a terjedelem növelésében. Miután az iskolatáskák szerepe kiemelt jelentőségű, az Oktatási Minisztériumnak létre kellene hoznia egy olyan szakértői testületet, amely ellenőrizné a táskákat gyermek-egészségügyi szempontból.

Magyar Bálint oktatási miniszter elmondta, hogy a tárcánál a probléma kezelésére két hónapon belül kidolgozzák javaslataikat, amelyeket ezt követően megvitat az Országos Köznevelési Tanács. A szakminiszter szerint még idén, de legkésőbb jövő év elejére megszülethetnek a szükséges jogszabály-módosítások és maximum hároméves kifutással jelentős eredmény érhető el.