Tévéimádók és testképzavarosak a magyar kamaszok

Vágólapra másolva!
Az iskoláskorú gyerekek életmódját, szokásait kutatta az Egészségügyi Világszervezet  Európai Irodája összesen 35 európai és észak-amerikai országban. Itthon 162 ezer általános és középiskolást kérdeztek meg. A többi országgal összehasonlítva a magyar fiatalok leginkább mozgásszegény életmódjukkal, tévéimádatukkal és testképzavaraikkal tűnnek ki. Feltűnő még, hogy itthon a fiúk jobb egészségi állapotban vannak, elégedettebbek az életükkel, és sokkal magasabb az önértékelésük, mint a lányoknak.
Vágólapra másolva!

Az iskoláskorú gyerekek életmódját, szokásait kutatta az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Európai Irodája többek között Magyarországon is. A felmérést összesen 35 európai és észak-amerikai országban végezték el. Itthon162 ezer általános és középiskolás válaszolt anonim módon a közérzetükkel, táplálkozási szokásaikkal, hobbijaikkal, szexuális és családi életükkel, valamint az egészségükkel kapcsolatos kérdésekre.

A társas kapcsolatokat firtató kérdésekre a kamaszok több mint 90 százaléka válaszolta, hogy három vagy annál több barátja van. Ugyanakkor 8 százalékuk azt állította, hogy egyetlen olyan nap sincs a héten, amikor a barátaival tölti a délutánját. A fiúk és a lányok mást értenek barátságon, mert amíg a kamaszfiúk 10 százaléka számolt be lány barátról, addig a lányoknak alig egy százaléka mondta, hogy van fiú barátja is. A diákok problémáikat korosztálytól függetlenül leginkább a legjobb barátjukkal tudják megbeszélni, utána az édesanya, a nővér, végül a báty és legutoljára az apa következik. Minél idősebb egy kamasz, annál kevésbé ért szót az apjával.

Tévé minden mennyiségben

A tizenévesek szabadidejüket leginkább otthon a tévé előtt vagy az utcán, parkokban töltik. A "plázázás" inkább a lányokra jellemző, míg a fiúk szívesen időznek konditermekben. Népszerűek még a gyorséttermek és a diszkók is. Az, hogy a vallási programokat kevesen látogatják, nem meglepő, de több mint húsz százalékuk moziba sem megy soha. A diszkóba járás vidéken sokkal népszerűbb, mint Budapesten. A tévénézés az első számú szabadidős tevékenység, függetlenül attól, hogy fiúról vagy lányról, pesti vagy vidéki kamaszról van szó. Hétköznap 131, hétvégén 208 percet fordítanak erre átlagosan. A diákok fele hétvégén több mint négy órát tölt a tévé előtt. A második leggyakoribb otthoni tevékenység a tanulás. Egy gimnazista hétköznap 1 óra 45 percet, hétvégén pedig több mint három órát tanul a különórákkal együtt. A tévézés és a tanulás leginkább a mozgástól vonja el az időt. A fiatalok egyharmada hetente egyszer sem vagy mindössze egy alkalommal sportol. A felmérésben részt vevő 35 ország közül ezzel a 31. helyen vagyunk.

Elégedetlen kamaszlányok

Tovább rontja a helyzetet, hogy az életkor növekedésével egyre rosszabbak lesznek a táplálkozási szokások. Különösen a lányok étkeznek rendszertelenül, a 15-17 évesek 40 százaléka például egyáltalán nem reggelizik, de édességet és szénsavas üdítőket rendszeresen fogyaszt. Teszik ezt annak ellenére, hogy az egyik legfontosabb kérdés az életükben a külsejük. Mindkét nemre jellemző, hogy az ideális külső eléréséhez gyakran alkalmaznak szélsőséges és veszélyes étrendi megszorításokat. Az ideális alak a lányok szerint az irreálisan sovány, míg a fiúknál a minél jobban kigyúrt test. Minél idősebb egy lány, annál kövérebbnek tartja magát, de már a 11 évesek harmada is ezt gondolja magáról. A diákok 26 százaléka rendszeresen fogyókúrázik. A vizsgált országok közül Magyarországon a legnagyobb a diétázó lányok aránya.

Ami az iskolát és az osztályt illeti, minél idősebb valaki, annál rosszabb a véleménye nemcsak a tanárairól, de az osztálytársairól is. Arra a kérdésre, hogy milyen gyakran bántalmaznak az iskolában, a fiatalok több mint 15 százaléka a néha, több mint öt százalékuk pedig a gyakran választ adta. Az életkor előre haladtával egyre nyomasztóbbnak találják az iskolai feladatokat, és egyre kevésbé demokratikusnak a légkört. A fiúk egyébként sokkal igazságosabbnak tartják a tanáraikat, mint a lányok, többen állítják, hogy érdekli a tanárokat az egyéniségük. A lányok sokkal kevésbé érzik, hogy bátorítják őket és kíváncsiak a véleményükre az órákon.