Leginkább a tájékoztatás hiányára panaszkodnak a betegek

Vágólapra másolva!
A páciensek elsősorban az emberi méltósághoz való jog, a tájékoztatáshoz való jog és az önrendelkezéshez való jog megsértése miatt fordulnak betegjogi képviselőhöz a kezelések után. Az orvosok ugyanis gyakran döntenek a beteg helyett, megspórolva ezzel a tájékoztatásra szánt időt. A betegek gyakran nem tényleges jogsérelemmel, hanem pillanatnyi felháborodásból mennek a betegjogi képviselőhöz.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt évben 7367 esetben fordultak betegjogi képviselőhöz az egészségügyi ellátással kapcsolatos panaszok miatt a páciensek - közölte Felmérai István, a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány alelnöke csütörtökön Budapesten. Az országban tavaly működő 47 betegjogi képviselő összesített beszámolói alapján megállapítható, hogy a bejelentések egyötödét pszichiátriai betegpanaszok tették ki, többségük kistelepülésekről érkezett, 70 százalékban a kezelések befejezése után - mondta a jogvédők 2003-as tevékenységéről tartott sajtótájékoztatón az alelnök.

Felmérai István közölte: tavaly a jogsértések között az emberi méltósághoz való jog, a tájékoztatáshoz való jog és az önrendelkezéshez való jog megsértése fordult elő leggyakrabban. Ez részben a tárgyi feltételrendszer hiányával magyarázható. Bánki Endre fővárosi betegjogi képviselő elmondta: ahhoz, hogy az ilyen típusú bejelentések csökkenjenek, szemléletváltásra van szükség.

Az orvos gyakran dönt a beteg helyett, megspórolva ezzel a tájékoztatásra szánt időt. Így a beteg nem tud élni az önrendelkezési jogával, noha azt az egészségügyi törvény elvileg biztosítja számára - tette hozzá. Közölte: az esetek 30-40 százalékában nem tényleges jogsérelemmel, hanem pillanatnyi felháborodásból keresik fel a betegjogi képviselőket a páciensek.

Csehák Judit, a közalapítvány elnöke - a Medgyessy-kormány első egészségügyi minisztere - elmondta: az egészségügyi ellátó intézmények számára törvény írja elő a jogi képviselők elérhetőségének nyilvános kifüggesztését. Ugyan nem kötelező, de a legtöbb kórház irodát is biztosít a képviselőknek, ahol hetente fogadják a beérkező panaszokat. Egy-egy jogi képviselőhöz általában két-három kórház, illetve az ahhoz tartozó rendelőintézetek tartoznak, beleértve az adott területen található háziorvosi praxisokat is.