Műrummal és narancslével ügyeskednek az éttermek

Műpálinka, fagyikönyv, narancslé - néhány dolog, amivel szinte minden vendéglátóipari egységben probléma van a Főgyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálata szerint. A fogyasztóvédők a nyári turistaszezon kezdete után indítottak országos vizsgálatot, melyből kiderült: az éttermek szinte mindegyikében kifogásolható az italok minősége, több helyen lejárt szavatosságú ételeket sóznak a vásárlókra, és gyakran nem törődnek az élelmiszerek szabályos tárolásával sem.

A vendéglátóipari egységek több mint 60 százalékában - az ország egyes területein tízből kilenc étteremben - fedezett fel kisebb-nagyobb szabálytalanságokat a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség júniusban, az idegenforgalmi főszezon kezdete után indult országos vizsgálata. A közel 1000 étteremben zajló ellenőrzés tapasztalatai szerint a legnagyobb problémát a vásárlók megkárosítása jelenti.

"Nagyon sok esetben tapasztalták szakembereink, hogy az itallapon feltüntetett narancslé helyett narancsnektárral vagy narancsitallal szolgálták ki őket. A gyümölcslé gyümölcstartalmának 100 százaléknak kell lennie, míg a gyümölcsnektár esetében ez 25 százalék felett, a gyümölcsitalnál 25 százalék alatt van. A vásárlói megkárosítások így egy esetben akár a 100 forintot is elérhetik" - olvasható a felügyelőség közleményében.

Hasonló gondok az égetett szeszes italok kapcsán is felmerültek. Sok helyen ugyanis még mindig rumnak, brandynek, whiskynek vagy pálinkának nevezik az aromával és színezékkel feljavított mezőgazdasági etilalkoholt, pedig ez szabálytalan. A helyes elnevezés például "barack ízesítésű szeszes ital" lenne.

Komoly problémák adódtak az élelmiszerbiztonsági szabályok megszegéséből is. A legtöbb helyen ugyanis nem törődnek azzal, hogy például a nyers hús és sajt egy légtérben tárolása komoly fertőzésveszélyt jelent. Több cukrászdában lejárt szavatosságú süteményeket árultak, de bajok vannak a fagylaltárulással is. A kereskedők ugyanis nem vagy hiányosan vezetik a fagylaltkönyvet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK