Megkülönböztették a diákokat az OM felmérésén

Vágólapra másolva!
Egy pedagógus az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordult, mert az Oktatási Minisztérium (OM) által szervezett kompetenciamérésen (itt vizsgálják a diákok szövegértését és matektudását) a rossz tanulókat a hátsó padba ültették. Az OM nem tudott róla, hogy a felmérésen évek óta megalázó helyzetbe hozzák a rossz tanulókat - állítja csütörtöki közleményében a tárca. A minisztérium azt ígéri, az idei felmérésen változtatnak a sértő gyakorlaton.
Vágólapra másolva!

Az Oktatási Minisztérium (OM) megbízásából 2001 óta készít kompetenciamérést az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont. A felmérésen a diákok olvasási és szövegértési képességét, illetve matematikatudását vizsgálják. Az idei kompetenciamérés jövő hétfőn kezdődik. Egy nyíregyházi pedagógus szerint azonban a tesztek kitöltésekor egyes diákokat hátrányos megkülönböztetés ért.

Az eddigi felméréseken ugyanis nem a szokásos ülésrend, hanem tanulmányi eredményeik alapján ültették a diákokat. A rosszabbul teljesítő tanulóknak a hátsó padba kellett ülniük. Bár a teszteredmények nem derülnek ki, mert a felmérés titkos, így a diákokat név helyett csak egy kódszámmal jelölik, Tar Ferenc szerint a diákok számára nyilvánvalóvá vált az ülésrendből, hogy mit gondol róluk tanáruk. Tar szerint ez megalázó helyzetbe hozta a rosszabb tanulókat. A történelem-földrajz-szakos tanár az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordult.

"Véleményem szerint alapvető emberi jogokat sért, hogy a tanulókat képességeik alapján ültetik le az iskolákban tudásszintjük felméréséhez" - mondta az MTI-nek a tanár. Szerinte, bár a sorrendbe állítás titkos, a mindenre figyelő diákok előtt az értékítélet világossá válik az ültetésnél és a gyengébb képességű tanulók megszégyenülnek az utolsó padokban. Tar már a 2001-es (akkor az 5. és 9. osztályos tanulókat vizsgálták) és a tavalyi (az idei évez hasonlóan a 6., 8. és 10. osztályos tanulókat tesztelték) felmérésnél is felhívta a figyelmet a megkülönböztetésre, azonban semmi nem történt.

Hajdú Sándor, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Képzési Intézet igazgatója úgy vélte, a diákok ilyen jellegű rangsorolása azért is problémás, mert egy diák ötös vagy kettes osztályzata nem tükrözi valós képességeit. Az iskolai osztályzatot ugyanis számtalan tényező befolyásolhatja, így például van olyan tanuló, aki a családi körülményei miatt nem tud koncentrálni kellően a feleléseknél, dolgozatoknál. Az igazgató szerint ugyanakkor az egész világ a versenyről szól, arról, hogy ki a jobb, és ez az iskolákban sem lehet másképp.

Az Oktatási Minisztérium csütörtöki közleménye szerint nem tudott a megalázó eljárásról. "Az Oktatási Minisztérium tegnap értesült arról, hogy a 2001 óta zajló országos kompetenciamérés lebonyolítása kapcsán jogos kifogások merültek fel" - olvasható a dokumentumben. A tárca ezért most felszólította a felmérésben részt vevő iskolákat, hogy a hétfői kompetenciaméréskor "a korábbiakkal ellentétben a tanulókat ne teljesítményük szerint, hanem az osztályban szokásos rend szerint ültessék".

Takács Albert, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának helyettese, aki az üggyel foglalkozik, jelenleg külföldön tartózkodik. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa az MTI-nek nem kívánt nyilatkozni, mondván, a kérdéssel nem ő foglalkozik.

MTI/[origo]