Pereskedne a kátyúk miatt az Autóklub

Vágólapra másolva!
A közúti törvény szerint az utak tulajdonosának, illetve a közútkezelőknek kötelező az utakat közlekedésre alkalmas állapotban tartani, ez azonban a Magyar Autóklub szerint nem teljesül. Az Autóklub ezért azt fontolgatja, hogyan tudna érvényt szerezni ennek a törvénynek, akár pereskedés útján is. Egyelőre még nem tudni, kit perelnének.
Vágólapra másolva!

Az 1988-as közúti törvény szerint az utak tulajdonosa, illetve kezelője köteles az utakat közlekedésre alkalmas állapotban tartani, ez azonban nem teljesül - mondta az [origo]-nak a Magyar Autóklub alelnöke, Varga József. Az Autóklub segélykérő vonalára egyre több hívás érkezik az utak rossz minősége miatt keletkezett meghibásodások miatt, ezért az Autóklub vizsgálja, hogyan tudna érvényt szerezni ennek a törvénynek - tette hozzá.

2004 első felében legalább kétszer annyian jelezték az Autóklub vonalán, hogy meghibásodott a futóművük, mint a megelőző években. A szakemberek szerint az aszfalt fáradási ideje 10-15 év, pénzhiány miatt azonban egy utat átlagosan 80 évente tudnak csak teljesen felújítani. Jelenleg gyűjtjük az adatokat, majd ezt követően döntünk arról, milyen lépéseket teszünk, de pereskedés sincs kizárva - mondta az Autóklub alelnöke.

Az államot nem perelhetjük, mert nem csak az állam az utak gazdája - mondta Kovács Kázmér, az Autóklub jogi bizottságának elnöke. Az útkezelési rendszerben a felelősség megoszlik és nagyon nehéz a bizonyítás is, hiszen egy autós nem tudja bebizonyítani, hogy azért ment tönkre hamarabb az autója, mert egy bizonyos útszakaszt nem tartanak rendben. Egy-egy konkrét meghibásodás esetében autótulajdonosok már több pert is indítottak önkormányzatok ellen - tette hozzá Kovács Kázmér.

A fővárosi utaknak például vagy a fővárosi önkormányzat vagy a kerületek a tulajdonosai, de a kezelésüket általában alvállalkozókra bízzák. A kerületeknek azonban nincs pénzük a kátyúzásra, ezért az utak javításával foglalkozó cégek némelyike alig kap megrendeléseket - mondta az [origo]-nak Sánta László, az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Szervezetének elnöke. Az autók károsodása esetén rengeteg utánjárást igényel, hogy az autós kártérítést kapjon, sőt olyan esetről is tudni, ahol végül az autós járt rosszul. Az érdekvédelmi szervezet elnöke egy esztergomi esetről számolt be, ahol az első fokú bíróság az autóst marasztalta el, ezért 50 ezer forintos büntetést szabott ki. Az autótulajdonos a pert azért indította, mert egy kátyú és egy kiálló csatornafedél miatt okozott balesetet, de a bíróság végül nem neki adott igazat.

Az Autóklub adatai szerint tavaly 1400 milliárd forintot fizettek be az autósok a költségvetésbe. Ennek az összegnek azonban csak egy részét használták fel utak építésére, javítására. Miskolcon például 400 millió forintot szed be az önkormányzat súlyadó címén, de csak 85 millió forintot fordítottak kátyúzásra - mondta az Autóklub alelnöke. A miskolci önkormányzat szerint azonban ez az összeg elég az utak rendben tartására.