Megjött Ukrajnából a 600 millióért vásárolt szállítógép

Vágólapra másolva!
Megérkezett Ukrajnából pénteken éjszaka az az An-26-os szállítórepülőgép, amelyet a Honvédelmi Minisztérium vásárolt 600 millió forintért egy ukrán cégtől. A tárca szerint azért volt szükség a gépvásárlásra, mert a honvédség többi szállítógépe nem tudja már ellátni a megnövekedett feladatokat, például az iraki misszió utánpótlásának zavartalan biztosítását. A tárca azért éppen An-26-ost vett, mert ebből a típusból négy már működik a honvédség kötelékében, így sem használatának elsajátítása, sem szervízelése, működtetése nem okoz majd problémát a légierőnek.
Vágólapra másolva!

Péntek éjszaka megérkezett Szolnokra az Ukrajnától vásárolt, felújított An-26-os szállító repülőgép - közölte a honvédelmi miniszter főtanácsadója. Hollósi Nándor elmondta: a repülőgép ötfős személyzete és több szakember két héttel ezelőtt utazott Kijevbe, ahol elvégezték a repülőgép különböző ellenőrző vizsgálatait, illetve az úgynevezett "berepülést" is, valamint elsajátították a berendezések használatát.

A szállító repülőgép a korábbi tervek szerint már a múlt héten megérkezett volna Magyarországra, azonban az Ukrajnában januárban életbe lépett, szigorított vámeljárás miatt egy hetet csúszott az An-26-os áthozatala. Hollósi Nándor közölte, hogy a repülőgéppel már semmi tennivaló nincs, a kijevi repülőgépgyárban már a magyar felségjeleket is felfestették az An-26-osra.

A repülőgépet, amely a szolnoki vegyes szállító ezrednél szolgál majd, a Honvédelmi Minisztérium mintegy hatszázmillió forintért vásárolta a kijevi repülőgép-javító vállalatot Magyarországon képviselő cégtől. A szaktárca eredetileg azt tervezte, hogy egy, a hadrendből korábban már kivont, és az ÁPV Rt.-nek átadott An-26-ost újíttat fel, ez azonban mintegy 700-750 millió forintba került volna, így a vásárlás mellett döntöttek.

Hollósi Nándor korábban úgy nyilatkozott, hogy a teljesen felújított ukrán szállító repülőgépet 1980-ban gyártották, amely így hat évvel fiatalabb, valamint berendezéseit tekintve modernebb is a légierő által használt négy An-26-os repülőgépnél. A repülőgép radarja sokkal modernebb a többi An-26-oson lévőnél. Erre a szállítógépre is felkerül majd az az infracsapda-kilövő berendezés, amelyet az iraki szállítások során a leszállásnál használnak, az esetleges rakétatámadások kivédésére.

Hollósi hozzátette: az ukrán gép feleannyit repült eddig, mint a Magyar Honvédség An-26-osai. A vásárolt repülőgép 6000 órát tölthet majd a levegőben a következő felújításig. A vásárlást egyebek között azzal indokolta a szaktárca, hogy a jelenleg hadrendben lévő négy, 1974-ben gyártott An-26-os szállítógépe közül egy időben csak kettő vagy három használható.

Az iraki magyar misszió utánpótlásának ellátása miatt jelentősen megnövekedett a szállító repülőgépek igénybevétele. Egy ilyen repülőút 18-20 óráig tart, így az eredetileg tervezettnél nagyobb ütemben fogy a repülhető órák száma. A minisztérium a vásárlást azzal is indokolta, hogy ehhez a géptípushoz a magyar légierő már rendelkezik javító és üzemeltető kapacitással, így a repülőgépen kívül mást, például földi kiszolgáló berendezéseket nem kell beszerezni.