Útblokáddal is fenyegettek a tüntető autókereskedők

Vágólapra másolva!
Körülbelül kétszáz használtautó-kereskedő vonult hétfő délután a Parlament előtt, hogy tiltakozzanak egy őket sújtó adótörvény ellen. A külföldről behozott használt autókra kivetett illeték szerintük igazságtalanul magas, ráadásul visszamenőleges hatályú, így a régi és a mostani rendszer szerint is fizetniük kell. A tüntetők egy autómakett feldarabolásával jelezték: csődbe fognak menni.
Vágólapra másolva!

"A luxusautók adója sokkal alacsonyabb lesz, mit gondol, kinek lesz ez jó? A multiknak meg a bankoknak kedveznek, rólunk pedig most az utolsó bőrt is lenyúzzák. Én 12 éve hozok be autókat, de most ha ez így marad, akkor abbahagyom" - mondta felháborodottan egy tüntető az [origo] tudósítójának a Parlament előtt, hétfő délután. A háromra meghirdetett, jeges időben megtartott demonstráción körülbelül kétszáz autókereskedő vett részt. Azért háborodtak fel, mert egy új törvény miatt szerintük lehetetlen lesz tovább dolgozniuk.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete a regisztrációs díj bevezetésének körülményei miatt szervezték a tiltakozást. Mostanáig a külföldről behozott használt autók után fogyasztási adót kellett fizetni, melynek mértéke attól függött, hogy mennyit ért a kocsi. Mivel az EU-ban nem lehet fogyasztási adót szedni, ezért helyette regisztrációs díjat vezetnek be. Az Unióban is szokásos új gyakorlattal két problémájuk van a használtautó-kereskedőknek. Egyrészt elfogadhatatlannak tartják, hogy nem az autó értéke szerint, hanem környezetszennyezési mutatói alapján szabták meg a díjakat. Ez azt jelenti, hogy minél öregebb és nagyobb egy autó, annál többet kell fizetni utána. A legmagasabb tételt így az 1800 köbcenti feletti, régebbi típusú benzinmotoros autók után számítják fel, autónként 1,6 millió forintot. A legkevesebbet - kilencvenezer forintot - a legújabb, 1400 köbcenti alatti autók után kell majd fizetni. A kereskedők szerint így az olcsóbb régi kocsikat nem tudják majd eladni, mert több lesz rajtuk az illeték, mint amennyit érnek. "Németországban minden autóra 200 euró a regisztrációs díj, pedig ott jobban élnek az emberek! Miért minket büntetnek, amikor egyébként is rengeteg adót fizetünk?" - kérdezték a tüntetők. Szerintük igazságtalan, hogy a drága, luxuskategóriájú autók után alig kell fizetni. "Ez a multiknak, a gazdag márkakereskedőknek jó csak, ezt ők lobbizták ki. Meg a bankoknak, hogy többen vegyenek új autót, de azt a legtöbben hitelből veszik, hát most még többet kereshetnek majd, ha mi csődbe megyünk!" - mondták a hivatalosan politikamentes tüntetésen, ahol a tiltakozók között többen emlegették a Fidesz által bevezetett, kormányt gúnyoló "bankárkormány" kifejezést. Míg a régi autók ára többszörösen emelkedik, addig az újaké jelentősen csökken: egy euro 4-es (tehát legmodernebb) motorú 2000 köbcentis dízelautó után például 1,2 millió helyett csak százötvenezer forintot kell fizetnie majd a kereskedőnek, míg egy ugyanilyen, de euro 2-es besorolású motorú négyszázezer forint regisztrációs díj letétele után futhat majd.

Fotó: Fábián Évi
Fotó: Fábián Évi

A másik gond az új rendszerrel, hogy az EU-csatlakozásra időzített bevezetését egy pénzügyminisztériumi rendelettel május 1-jéről előre hozták február 1-jére. Ez pedig ahhoz vezet, hogy sokan kettős adózásra kényszerülnek. A régi adót ugyanis akkor kellett befizetni, amikor behozták az országba a kocsikat, a regisztrációs díjat viszont akkor, ha forgalomba állítják a kocsit. "Van tizenkét autóm, amit augusztusban hoztam be, de még nem tudtam eladni. Kint állnak a telepen. Kifizettem rájuk a régi adót. Ha most nem veszik meg őket a jövő hétig, akkor fizethetem majd az új adót is, ugyanazokra a kocsikra. Ilyet még nem látott a világ, hogy kétszer adóztassanak meg ugyanazért! Olyan ez, mintha maga után szólnának a közértből, hogy akkor amit vett tegnap kenyeret, azután fizessen még 500 forint különadót!" - magyarázta egy érzékletes példával az egyik tüntető, aki "Igazságot akarunk!" feliratú transzparenst tartott.

A szervező, frissen megalakult érdekvédelmi szövetség szónokai többször is elmondták, hogy a kettős adóztatás jogszerűtlen a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesülete szerint is. Ez a szervezet szakértőként többször segítette már az Alkotmánybíróságot is, ezért a kocsikereskedők szerint alkotmányellenes az előrehozott rendszer. Bár bíznak abban, hogy ezt legvégső esetben az Alkotmánybíróság is kimondja, ez kevés vigasz számukra, mert február 1-ig már nem valószínű, hogy erről döntés születik. Márpedig tavaly behozott autók százai után kellhet másodszorra is fizetni.

Fotó: Fábián Évi
Fotó: Fábián Évi

Többen kétségbeesve magyarázták, hogy a bürokrácia nehézkessége miatt még akkor sem tudnák februárig eladni az autóikat, ha találnának rá vevőket. "A hivatal a törzskönyvet három hónap alatt adja ki. Ha tudtuk volna, hogy május helyett február lesz a határidő, akkor decemberben, de még novemberben se hoztam volna be kocsit. Ráadásul sokan hitelre vették kint az autók, ők teljesen tönkremennek." A rendszámra is sokszor másfél hónapot kell várniuk a kereskedőknek, bár ezt a Pénzügyminisztérium munkatársai nem hitték el az érdekképviselet vezetőinek. "Mondjatok egy okmányirodát, ahol nem kell heteket várni a rendszámra?" - kérdezte a tüntetés egyik szónoka. "Nincs olyan!" - válaszoltak az indulatosan fagyoskodók.

A tüntetőket különösen felháborította, hogy ügyükkel nem foglalkoztak eddig a hatóságok. Amikor kiderült, hogy a Pénzügyminisztérium előre hozta a regisztrációs díj bevezetését, írtak egy levelet a tárcának. Amikor hat nap után, a február közelsége miatt szorongva rákérdeztek ügyükre, kiderült, még nem foglalkoztak a levéllel. Ezért néhány napja petícióként adták át érveiket a minisztériumnak. "Tahitin nyaralnak, azért nincs idejük ránk. Nézzék meg, milyen autók állnak a Parlament parkolójában, és nézze meg a mi kocsinkat a túloldalon. Világos, hogy kinek jó, ha a luxusautók olcsóbbak lesznek. A hiányzó pénzt meg tőlünk akarják beszedni" - mondta egy tüntető, aki csak reméli, hogy a tüntetés alatt a parlamenti elnöknek is átadott petícióval végre foglalkoznak majd. "Kértük az összes pártot, hogy ha már ma úgyis rendkívüli ülést tartanak, vegyék ezt is napirendre. Néztük a tévét, húsz percet dolgoztak, aztán napirend nélkül hazamentek. Én tizenöt éve dolgozom, nem húsz perceket!" - mondta egy szónok, a kifejezetten politikusellenes hangulatú tüntetésen.

A tüntetés közben gyászinduló hangjai és az Éljen május elseje című munkásmozgalmi induló refrénje szólt felváltva. Utóbbi arra utalt, hogy az eredeti, májusi bevezetést követelik. A tüntetés vége fele egy fekete ponyvából készült autómakettet vágtak szét ollóval a tüntetők, jelezve, hogy autóikból csak gyászszalag marad. A szimbólum másik értelmezése szerint kénytelenek lesznek szétszedni és alkatrészenként eladni az autókat. A tüntetős második felében bárki színpadra léphetett, és mikrofonba mondhatta gondjait. Egy idő után volt, aki azzal riogatott, hogy 12-18 hónap lesz a regisztrációs eljárás, mert felkészületlenek a hivatalok. Egy szónok azzal fenyegetőzött, hogy ha februárig nem változtatják meg a törvényt, akkor az útblokádot is meg kell fontolni. Helyeslő rivalgás fogadta fenyegetését.

A törvény megváltoztatására február előtt minimális az esély, hiszen legközelebb február 16-án ül össze a parlament. A februári előrehozott határidőtől viszont még visszatáncolhat a Pénzügyminisztérium. Kedden egyeztető tárgyalásokat tartanak az autókereskedők képviselőivel a lehetőségekről.

Magyari Péter

Fotó: Fábián Évi