Idén már ügyel az állami telefondoktor

Vágólapra másolva!
Várhatóan még idén elindítja az egészségügyi tárca a Doktorinfo nevű telefonos, internetes betegtájékoztatási rendszert. A betegek így segítséget kapnak az orvos vagy a kórház kiválasztásában, és tanácsokat kaphatnak arra is, hogy egy lázas gyereknek pontosan milyen gyógyszert kell beadni, és mennyi ideig kell hideg vízbe ültetni. A tárcának többek között az a célja a Doktorinfoval, hogy ne fordulhassanak elő olyan esetek, mint amikor néhány évvel ezelőtt egyik kórházból a másikba vittek a mentők egy nyakon lőtt fiatalembert, mert sehol nem tudták fogadni.
Vágólapra másolva!

Az egészségügyi tárcánál február közepén kell letenni a miniszter asztalára a sürgősségi betegellátás koncepcióját. Ennek szerves része egy telefonon és interneten működő betegtájékoztató rendszer. Rácz Jenő, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium (ESZCSM) helyettes államtitkára az [origo]-nak elmondta, hogy a várhatóan a Doktorinfo nevet viselő rendszer lényege az lesz, hogy az emberek az ország bármely részén, az év minden napján segítséget kapjanak, ha egészségügyi panaszuk van.

Ha például egy Balatonon nyaraló családban a gyereknek 40 fokos láza van, akkor a Doktorinfo segíthet eldönteni a szülőnek, hogy mit csináljon. Ilyen esetben a betegtájékoztatási rendszer munkatársai tanácsot adhatnak arra, hogy milyen - a beteg korának és súlyának - megfelelő lázcsillapítót érdemes beszerezni. Ha pedig a gyerek állapota a gyógyszer és a hideg vízben töltött fél óra után továbbra sem javul, akkor a Doktorinfo tájékoztatást ad arról, hogy hol találnak orvost, hova érdemes fordulniuk - jegyezte meg Rácz Jenő.

A helyettes államtitkár szerint a betegtájékoztatási rendszernek és egyben a sürgősségi ellátás átalakításának az egyik alapvető célja az, hogy elkerülhetők legyenek az olyan esetek, mint amikor néhány évvel ezelőtt egy szilveszter éjszaka egyik kórházból a másikba vittek a mentők egy nyakon lőtt fiatalembert, mert sehol sem tudták fogadni. A Doktorinfo az ilyen problémákon is segíthet, a telefonos munkatársak ugyanis meg tudják mondani, hogy melyik kórház telített, és melyikben van felesleges kapacitás.

Az ESZCSM honlapjahttp://www.eszcsm.hu/eszcsm/eszcsm.main.page

A Doktorinfo segíteni tud majd a betegeknek abban is, hogy milyen szintű ellátást érdemes igénybe venniük. Ha például valakinek eltört a keze, akkor vélhetően azt a tanácsot kapja, hogy ne háziorvosához forduljon, hanem egyből szakorvoshoz. Egyúttal megadják azt is, hogy hol van a legközelebbi kórházi ügyelet a kéztörés kezelésére.

A betegtájékoztatási rendszerhez tartozó internetes oldalon lesznek egészségneveléssel kapcoslatos információk és tanácsok is - jegyezte meg Rácz Jenő. Mindemellett a Doktorinfo tájékoztatást ad majd arról is, hogy egy-egy kórháznak mi a profilja, illetve hogy az adott intézménynek milyen eredményei vannak bizonyos betegségek kezelésében. Rácz megjegyezte, hogy a kórházak nem kötelezhetők minden ilyen információ átadására, de véleménye szerint a betegek inkább azokat az intézményeket fogják választani, amelyek nyilvánosságra hozzák ezeket az adatokat.

A helyettes államtitkár kérdésünkre elmondta, hogy azt szeretnék, ha már idén működésbe lépne a Doktorinfo, az ehhez szükséges pénzt elkülönítették a tárca költségvetésében. A várhatóan több százmillió forintot igénylő rendszer létrehozásában és működtetésében számítanak a mentőszolgálatra, az ÁNTSZ megyei intézeteire.

Rácz Jenő elmondása szerint Nagy-Britanniában már öt éve működik hasonló telefonos, internetes szolgálat. Az ottani tapasztalat az, hogy hasznos a rendszer, nélküle ugyanis 10 emberből 9 más döntést hozna egy-egy egészségügyi probléma megoldására. Jellemző például, hogy a legtöbben azonnal a mentőt hívják, pedig sokszor egy egyszerű lázcsillapító is segíthetne, vagy elég lenne elmenni a háziorvoshoz.