Nem tudják, miért mállott az M3-as autópálya

Vágólapra másolva!
Egyelőre szakértők sem tudják megállapítani, miért kezdett el foltosodni az M3-as autópálya és az M30-as út. A sztrádán ősszel figyeltek fel a rejtélyes, vizes foltokra, ami miatt több helyen porlani, mállani kezdett az aszfalt. Bár azóta több, szakemberekből álló csoport is vizsgálta a jelenséget, egyelőre senki sem tud magyarázatot adni a nedves foltokra.
Vágólapra másolva!
Forrás: [origo]
A szakértőkön is kifogtak a nedves foltok

Mint arról az [origo] korábban beszámolt, rejtélyes foltok miatt több helyen mállani, porlani kezdett az M3-as autópálya és az M30-as út. A Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) megbízásából megvizsgálta a Közlekedéstudományi Intézetet egy szakértői csoportja az autópályán és az M30-as úton ősszel felbukkant foltokat. Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója az [origo] kérdésére elmondta, hogy az M3-ason először szeptemberben észlelték a jelenséget, majd a november végén átadott M30-as úton is észrevettek néhány vizes foltot. Kétféle folt jelent meg, egy barnás és egy nedves, vizes - mondta a vezérigazgató.

Az időközben elvégzett vizsgálatok megállapították, hogy a barnás foltok az útépítéshez használt kövek túl magas pirittartalma miatt jelentkeztek. Bodnár szerint ilyen foltok máshol is felbukkantak, de emiatt nem romlott az út minősége sehol sem. Az NA Rt.-nek elkészített szakvélemény szerint sem lesz semmilyen káros következménye ezeknek a foltoknak, nem károsítják az utat - mondta Bodnár.

A barna foltok rejtélye megoldódott

A nedves foltokra azonban egyelőre nincs magyarázat, ezért júniusig tovább vizsgálódnak az NA Rt. szakértői, akik most még nem tudják, milyen hatása lehet az útra a vizes foltoknak. Egy korábbi, a győri műszaki egyetem által készített előzetes tanulmány viszont azt állapította meg, hogy a foltok helyén mállani és porlani kezdett az aszfalt. A jelenség okára azonban a győri szakértők sem tudtak pontos magyarázatot adni.

Elképzelhető, hogy a foltok miatt ki kell javítani az út egy részét a kivitelező Vegyépszer Rt.-nek. Bodnár szerint azonban az NA Rt. garanciális jogai nem csorbulnak az elhúzódó vizsgálat miatt, a jótállási idő ugyanis meghosszabbodik. A vezérigazgató közölte: elég zavaró a jelenség, bár máskor is előfordult foltosodás, ami idővel elmúlt, így nem is kellett kijavítani az utat.

Ez egy műszaki kérdés, különböző anyagok kémiai reakcióba léptek egymással. Azt kell kideríteni, mi a jelenség oka - mondta Bodnár. A vezérigazgató hozzátette, hogy az utak foltosodásához vezethetett az is, hogy tavaly télen sokat sózták az utakat, tavasszal azonban túl kevés eső esett ahhoz, hogy leöblítse a maró anyagot.

Az [origo] megkereste a Vegyépszer Rt.-t is a foltok miatt. Farkas László vezérigazgató-helyettes közölte, hogy a nedves foltok mindössze tíz négyzetméternyi felületen jelentkeztek, de mivel ezeket már kijavították, a későbbiekben biztosan nem okoznak problémát. Véleménye szerint az is elképzelhető, hogy nem az autópálya építése alatt, hanem már átadása után alakultak ki a foltok, és nem a kivitelező hibája miatt jelentkezett a probléma. A vezérigazgató-helyettes szerint előfordulhat, hogy valamilyen szennyeződés, például gázolaj vagy más olajszármezék ömlött ki néhány helyen, és ez okozta a vizes-nedves foltokat.

Komáromi Gergely