Pénzbüntetést kértek a sérült Malév-gép pilótájára

Vágólapra másolva!
Pénzbüntetés kiszabását kérte az ügyész a Thesszalonikiben átstartolás közben megsérült Malév-gép pilótájára, másodpilótájára és fedélzeti mérnökére. Bár lehetőség van szabadságvesztés kiszabására, az ügyészség szerint elegendő a pénzbüntetés a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével vádolt személyzetre.
Vágólapra másolva!

Az ügyész szerint a vádlottak megszegték a légi közlekedés szabályait, amikor a thesszalonoki repülőtérre történő leszállás közben a görög légi irányítás értelmezhetetlen utasítást adott, és a vádlottak az átstartolás helyett nekikezdtek a leszállásnak. Az ügyészség légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolta meg a gép pilótáját, másodpilótáját és fedélzeti mérnökét még tavaly szeptemberben. A vád szerint a vádlottak tettükkel közvetlenül veszélyeztették az utasok életét és biztonságát.

A Malév Rt. Tu-154-es repülőgépe súlyos, javíthatatlan sérüléseket szenvedett 2000. július 4-én a thesszaloniki repülőtéren, amikor - fedélzetén 94 emberrel - behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át csúszott a repülőtér betonján átlagosan 243 km/órás sebességgel. Két repülőgép és a görög légi irányítás is észlelte, hogy a gép behúzott futóművekkel akar landolni és átstartolásra utasították a pilótát. A Malév-gép meg is kezdte ezt, de túl későn, emiatt a több mint hetventonnás repülőgép a talajhoz ért, és csúszott a futópályán. A gép mindkét fékszárnya, törzse és a futómű gondolája is megsérült.

A Fővárosi Főügyészség az átstartolás ügyében 2000 szeptemberében rendelt el nyomozást ismeretlen tettes ellen légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének gyanúja miatt. A vád szerint a Malév gép pilótái nem észlelték, hogy a futóművek behúzott állapotban vannak, mert a leszállás előtti kötelező ellenőrző listát nem olvasta fel a személyzet. Ennek oka, hogy a repülőgép személyzete a görög légi irányítás utasításával ellentétben az engedélyezettnél korábban fordult a repülőtér irányába, ezzel a számítottnál korábban érte azt el, így mind a személyzet, mind pedig a légi irányítás időzavarba került, ami a pilóták közötti együttműködés összeomlásához vezetett. A futóművek benti helyzetére figyelmeztető dudát a személyzet kikapcsolta, ami pedig a Malév főpilótai utasítás értelmében - a leszállás előtti ellenőrző lista felolvasásáig - tilos volt.

A sérült repülőgép a futópályáról való felemelkedés után még több mint 15 percet töltött a levegőben, majd rendben leszállt, és az utasok elhagyhatták a gépet. A balesetben személyi sérülés nem történt, azonban a repülőgép jelentősen megrongálódott, és Görögországban maradt. A per a védők perbeszédével folytatódik, és várhatóan ítélet is születik hétfőn.