A fogyatékos diákok ügyében vizsgálódik az ombudsman

Vágólapra másolva!
A fogyatékos hallgatók jogérvényesülésének problémakörében indított vizsgálatot Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa, 2002-es tevékenységének tapasztalatai alapján. A részben kérdőíves vizsgálat várhatóan november végéig tart. A biztos 2002-ben 711 panaszt vizsgált ki, idén 40 százalékkal több beadványra számít.
Vágólapra másolva!

A fogyatékkal élő tanulók a köz- és felsőoktatási rendszer legkiszolgáltatottabbjai - közölte az oktatási jogok biztosa hivatala 2002. évi tevékenységének értékelésekor kedden Budapesten. Aáry-Tamás Lajos elmondta: vizsgálatot indítottak a fogyatékos hallgatók jogérvényesülésének problémakörében.

Az ombudsman emlékeztetett, a korábbi években sok hallgatói panasz érkezett hozzájuk, hogy fogyatékosságuk miatt nem tudják például nyelvi kötelezettségeiket teljesíteni, ezért az oktatási tárca 2002 szeptemberétől jogszabályban biztosított lehetőséget részükre az előírtaktól való eltérésre. Az oktatási jogok miniszteri biztosának tapasztalatai szerint ugyanis sok oktatási intézményben nem tudják, hogy kiemelkedő normatív támogatás jár a fogyatékos hallgatók után, s az érintettek jogainak érvényesülésére koordinátorokat kellene alkalmazniuk.

Mint közölte, valamennyi felsőoktatási intézménynek kérdőívet küldenek azzal a céllal, hogy felmérjék: hány fogyatékos hallgatójuk van, illetve hogyan segítik őket. Ezt követően a hivatal illetékese több egyetemre és főiskolára ellátogatva tájékozódik majd, s ott az érintetteket is megkeresik. A vizsgálat várhatóan november közepére készül el, akárcsak az a kézikönyv, amellyel az érintett szülőket és a diákokat akarják segíteni.

A biztos szerint 2000-hez és 2001-hez képest tavalyra 12 százalékkal, 711-re emelkedett az általuk vizsgált ügyek száma, idénre további, 40 százalék körüli emelkedésre számít. Az ügyekkel kapcsolatban 2002-ben összesen 41 - jogilag nem kötelező erejű - ajánlást fogalmaztak meg, akárcsak 2001-ben.

Az oktatási biztos elmondta, az oktatási jogok érvényesülésének továbbra is egyik legnagyobb akadálya, hogy nem ismerik azokat az érintettek, vagy téves, pontatlan információkat kapnak. Példaként hozta fel a felvételi tájékoztatót, amelyben mind tavalyelőtt, mind tavaly számos hibát és hiányosságot találtak.