Márkásabb sörre és mosóporra vágynak a romák

Vágólapra másolva!
A romák többsége egy felmérés szerint szívesebben vásárolna márkásabb cigarettát, mosóport és sört annál, amit jelenleg fogyaszt. A Pécsi Tudományegyetem Marketing Tanszéke a romák fogyasztási szokásait vizsgálta.
Vágólapra másolva!

A romák szerint mosógépre, számítógépre, önkéntes nyugdíjpénztári tagságra vagy éttermi étkezésre nincs feltétlenül szüksége az embernek - derül ki abból a felmérésből, amelyet a Pécsi Tudományegyetem Marketing Tanszéke végzett a romák fogyasztási szokásairól.

A Magyar Hírlap által ismertetett felmérés szerint a romák 70 százaléka nem gondolkodik márkákban. Többségük Sopiane cigarettát szív, viszont Multifilterre váltana szívesen. Leggyakrabban Borsodi és Szalon márkájú sört isznak, ugyanakkor legszívesebben Amstelt fogyasztanának. Mosóporból Dosia márkájút vásárolnak, inkább mosnának azonban Ariellel, és a Tchibo kávé helyett is szívesebben innának Omniát.

A felmérés szerint élelmiszerre alkalmanként 1730 forintot költenek. A romák közel fele délelőttönként vásárol, és leginkább a közeli kisboltokat keresik fel. A megkérdezettek romák a gyerekek napi háromszori étkezését, az egyszeri meleg ételt, a gyerekeknek szükséges téli cipőt, a televíziót, a vécét és a fürdőszobát nélkülözhetetlennek tartják.

A felmérésben részt vevő romák kilencven százaléka a létminimum határán vagy az alatt él. Mindössze egytizedük éri el, vagy haladja meg a magyar átlagot. A lakások felében nincsen vécé, egyharmaduk pedig fürdőszobával sem rendelkezik. A megkérdezetteknek 22 százaléka rendelkezik csak állandó munkaviszonnyal, a családok közel 40 százaléka pedig rendszeresen nélkülöz.

A kutatás vezetője, Törőcsik Mária a Magyar Hírlapnak elmondta: az adatok ellenére mégsem pesszimista kisebbségről van szó. A romák ugyanis sokkal elégedettebbek magukkal és ismerőseikkel, mint a magyar átlag.