Üzemképtelenek a harci helikoptereink

Vágólapra másolva!
Elképzelhető, hogy Magyarországnak egyedül kell megoldania harci helikopterei korszerűsítését, miután úgy tűnik, nem sikerül beindítani a visegrádi országok közös helikopter-felújítási programját. A modernizálás elengedhetetlen, a gépek ugyanis nem alkalmasak NATO-feladatok ellátására, sőt sok közülük jelenleg nem is működik. Egy jármű felújítása 670-680 millió forint lenne.
Vágólapra másolva!

A Magyar Honvédség 30 darab MI-24-es harci helikopteréből öt üzemképes, de ezek sem alkalmasak NATO-feladatok elvégzésére - írja a Magyar Hírlap. A visegrádi országok tervezték ugyan, hogy közösen újítanak fel száz harci helikoptereket, de a munkákhoz az orosz tervező-gyártó vállalat nem járult hozzá. A hozzájárulás nélkül viszont a modernizált gépek elvesztik műszaki garanciájukat.

Az orosz tervező engedélye nélkül is el lehet kezdeni a felújítást, ehhez prototípust kell legyártani - számítások szerint 2,26-2,3 milliárd forintért - , a gépek modernizálása darabonként 670-680 millió forint lenne. A Honvédelmi Minisztériumban a lapnak elmondták: a közös modernizálás megvalósítása bár egyre távolabbinak tűnik, de a tárca még mindig bízik a megoldásban.

Románia korábban az orosz egyetértés nélkül korszerűsítette gépparkját, és ezzel elveszítette a megújult hadieszközök műszaki garanciáját. Ez leegyszerűsítve annyit tesz, hogy a gyártó cég a továbbiakban semmilyen felelősséget sem vállal azok üzemeltetéséért. A Honvédelmi Minisztérium ilyen jellegű fejlesztést éppen ezért elképzelhetetlennek tart.

A magyar javaslat szerint a visegrádiaknak meg kellene állapodniuk egy kötelező minimumcsomagban, amely tartalmazná azokat a fejlesztéseket, amelyek révén a MI-24-eseket úgy korszerűsítik, hogy azok alkalmasak legyenek a NATO-feladatok elvégzésére. Ha valaki ennél többet akar, akkor az saját forrásból továbbfejlesztheti helikoptereit. Varsó viszont úgy képzeli korszerűsítést, hogy a helikopterek végül jobbak legyenek, de legalábbis vetekedjenek az amerikai Apache-csal, amely ma a világ egyik legjobbjának tartott forgószárnyas katonai légi járműve.