Az általános iskola első három évfolyamában szöveges értékeléssel kell kifejezni a tanulók előmentelét - olvasható az oktatási tárca által elkészített, államigazgatási eljárás alatt lévő közoktatási törvénytervezetben. Így osztályzatok helyett írott formában kell kifejteni azt, hogy a diák kiválóan, jól, megfelelően teljesített, vagy éppen felzárkóztatásra szorul. A szöveges értékelés külföldön, illetve a hazai alternatív tanrendű iskolákban megszokott dolog. A Waldorf-iskolákban például az év végi szöveges bizonyítvány része a rajzzal vagy festménnyel illusztrált bizonyítványvers is. A Rogers-iskolák is elsősorban a szöveges értékelést alkalmazzák, az első hat évfolyamban kizárólagos jelleggel.
Az első három évfolyamban csak akkor lehet évismétlésre kötelezni a diákot, ha az előírt követelményeknek az igazolt vagy igazolatlan mulasztásai miatt nem tudott eleget tenni, vagy ha ezt a szülő kéri. Szintén ezeket a rendelkezéseket kell alkalmazni - évfolyamtól és iskolatípustól függetlenül - idegennyelv tanulása esetén is, igaz, itt csak az első évben.
A tanuló részére engedélyezhető az évfolyamismétlés abban az esetben is, ha egyébként felsőbb évfolyamra léphetne - mondaná ki az új jogszabály. Az engedély megadásáról a tanuló, kiskorú tanuló esetén a szülő kérésére az iskola igazgatója dönt. A szülő kérésére az első-negyedik évfolyamon engedélyezni kell az évfolyam megismétlését.
Az eredeti elképzelések szerint a törvény megtiltotta volna a hétvégi házi feladat kiszabását az alsós diákok számára, azonban a módosított tervezetben ez a passzus már nem szerepel.