Fel kell szabadítani a diákok szabadidejét

A szülők és a gyerekek szerint is megterhelő és elavult a közoktatási rendszer, amelyet a nélkülözhető lexikális ismeretek túlsúlya jellemez - derül ki az oktatási tárca megbízásából készült felmérésből. A szaktárca megreformálná a közoktatást: kevesebb stressz és több szabadidő lehet a diákoknak, akiknek elsősorban a készségeit és képességeit fejlesztenék.

A közoktatásban tanuló diákoknak fel kell szabadítaniuk az idejét, hogy hasznosítható tudást szerezzenek, mert a jelenlegi rendszerben rengeteg idejüket veszi el a tanulás és közben nem igazán hasznosítható tudást szereznek - fogalmazott Magyar Bálint oktatási miniszter, aki szerint a tárca megbízásából készített felmérés megerősítette mindezt.

A jelenlegi iskolarendszer betegít - vélte Vekerdy Tamás gyermekpszichológus, aki szerint ha valaki mindenben meg akar felelni az iskolarendszer elvárásainak, az "beteggé lesz". Nem véletlen, hogy az alapvetően lelkiismeretes lányokat sokkal jobban megviseli az iskola, mint a "rosszcsont" fiúkat - mondta Vekerdy Tamás.

A gimnazisták átlagosan legalább 50 órát töltenek tanulással (ebben a különóra és az utazással töltött idő is benne van), de még az általános iskola negyedik osztályába járóknak is majdnem 40 órát tesz ki az iskolához fűzödő kötött idejük - derül ki a Medián által végzett felmérésből, amelyben 2700 tanulót és szüleiket kérdezték meg országos reprezentatív minta alapján. A gyerekek mintegy négyötöde jár különórákra, ráadásul a gimnazisták fele legalább kettőre.

Igen erős kritika a jelenlegi közoktatási rendszerre nézve az, hogy a megkérdezett szülők 84 százaléka értett egyet (48 százalék nagyon) azzal az állítással, hogy "ma a gyerekeknek túl sok adatot kell megtanulniuk, ahelyett, hogy összefüggéseket tanítanának". A szülők 71 százaléka szerint a gyerekeknek sok felesleges dolgot kell megtanulniuk - derült ki a felmérésből. 

Az életben való boldoguláshoz szükséges 10 faktor közül csak kettőt fejleszt az iskola: a lexikális tudást és a matematikai képességeket, miközben nagyon sok képességet és készséget elhanyagol - értett egyet a szülők többségével Vekerdy Tamás.

Az új közoktatási törvény a lexikális ismeretek túlsúlya helyett a készségfejlesztéseket helyezi majd előtérbe, így az alsótagozatban az írás-olvasás alapos elsajátítását, a szövegértést - mondta az oktatási miniszter, aki hozzátette: az életkornak megfelelő követelményeket írnának elő.