A jövőben sem ússzák meg a sót a pesti fák

Amíg a budapestiek azt várják, hogy havazáskor is azonnal fekete aszfalton autózhassanak, addig vegyszerek nélkül megoldhatatlan az utak takarítása - állítják a közterület-fenntartók. Erre a legalkalmasabb a jelenleg használt sós homok, és ez kerül a legkevesebbe is. A Főváros környezetvédelmi osztályán évek óta hiába kérik, hogy használjanak kőzúzalékot is, ami nem károsítja az út menti fasorokat, sövényeket.

Vegyszerek nélkül megoldhatatlan a hó és a jég leolvasztása a főváros útjairól, annak ellenére, hogy a csúszásgátló anyagnak a környezetre kedvezőtlen hatása is van. Az utak sózását végző Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat környezetvédelmi osztályának vezetője az [origo]-nak elmondta, hogy az elmúlt 10 évben 50 anyagot próbáltak ki laboratóriumokban és a gyakorlatban, de ezek közül egyik sem vált be igazán. Az egyik a növényeket károsítja jobban, a másik a festékeket, a harmadik a betont - mondta Koltainé Pfeiffer Zsuzsa. Évekkel ezelőtt próbálkoztak már műtrágya szórásával is, de kiderült, hogy az abból egy tél alatt kiszórt mennyiség a sónál is jobban károsítja a növényeket.

Az utak takarításával a vállalatot megbízó Fővárosi Önkormányzat évek óta kifogásolja, hogy csak sós homokkal dolgoznak a közterület-fenntartók. A fővárosi utak mentén lévő fasorok, sövények ápolásával foglalkozó környezetvédelmi ügyosztály azonban pénz hiányában csak kérni tudja, hogy - nyugati minta alapján - alkalmazzanak kőzúzalékot is, ami nem károsítja a növényeket. Radnóczi Péter a környezetvédelmi ügyosztályról elmondta, hogy a sóból kioldódó klorid veszélyes a fákra és a bokrokra, a levelek már nyár derekán elkezdenek sárgulni, hullani.

Kísérletképpen harmadik éve használnak egy anyagot, amely megköti a kloridot, így a fák azt nem tudják fölszívni, de átütő sikert azzal sem értek el. Ma már mindenhol, ahol a főváros felújítja a zöldfelületet, öntözőrendszert építenek ki, ennek működtetésével pedig higítani lehet a fák tövéhez kerülő sós latyakot, ami némiképp segít.

A zúzalék jó a felületek érdesítésére, de nem olvasztja fel a jeget és a havat - mondta Koltainé Pfeiffer Zsuzsa. Amíg a budapestiek azt várják el a vállalattól, hogy hóesés esetén is azonnal fekete aszfalton autózhassanak, addig vegyszereket kell használni, ezek közül pedig a só a legkevésbé szennyező és a legolcsóbb. A szóróautók a lehető legkevesebb anyagot zúdítják az utakra, a kikerülő mennyiséget szigorúan ellenőrzik a vállalatnál.

KAPCSOLÓDÓ CIKK