Kehi: nem terv a Széchenyi-terv

Vágólapra másolva!
A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal által a Széchenyi-tervről készített jelentése megállapítja: a Széchenyi-terv kifejezés jelentős költséggel járó pr-tevékenység eredményeként hatásos szlogené vált, azonban nem tekinthető tervnek. A Kehi szakemberei szerint a pályázók között nem kidolgozott szempontrendszer alapján, szubjektíven dönthettek a bírálók - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az Orbán-kormány nem tárgyalta hivatalosan ülésén a Széchenyi-tervet (SZT), elfogadásáról és indulásáról pedig nem szól törvény, kormányrendelet vagy kormányhatározat - áll a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) jelentésében.

A Gazdasági Minisztérium (GM) egy kiadványban tette közzé a Széchenyi-tervnek nevezett középtávú gazdaságfejlesztési programot 2001 januárjában. Hét fő fejezetete van: vállalkozáserősítő program, lakásprogram, turizmusfejlesztési program, autópálya-építési program, kutatási, fejlesztési és innovációs program, regionális gazdaságépítési program és információs társadalom és gazdaságfejlesztési program. További 79 alprogramot tartalmaz - teszi hozzá a Népszabadság.

A SZT lényegében e programok keretében, általában vissza nem térítendő támogatások nyújtásával történő állami társfinanszírozás, melyhez pályázat útján lehetett hozzájutni. A forrásokat döntően a GM kezelte, amely 2001-ben összesen 65,4 milliárd, 2002-ben pedig 76,4 milliárd forint támogatást juttatott a terv programjaihoz. Tavaly több mint tízezer, idén az első fél évben pedig közel 3000 pályázat kapott támogatást.

A terv bevezetését segítő, intenzív és politikailag is erősen támogatott marketing miatt rengeteg pályázat érkezett. Ezek feldolgozásához, a határidők betartásához nem voltak megfelelő tárgyi és személyi feltételek - állapította meg a Kehi. Így nem tudták betartani a szerződések megkötésére vonatkozó jogszabályi előírásokat, a döntés után a szerződéskötésig harminc nap helyett 2001-ben átlagosan 164 nap, 2002-ben pedig 104 nap is eltelt.

A Kehi szakemberei szerint a bírálóbizottságok általában nem előzetesen kidolgozott értékelési szempontok alapján döntöttek, így a szubjektív megítélés tág teret kapott. A döntésekről készültek jegyzőkönyvek, de ezek nem tartalmazzák kellő részletességgel az indoklást, sem támogatás, sem elutasítás esetén.

A vizsgálók szerint komoly kockázatot jelentett, hogy az ellenőrzési feltételeket nem teremtették meg a pályáztatás megindulásával együtt. A Kehi elnöke felhívta a GM jelenlegi vezetőinek figyelmét, hogy a tárca tegyen javaslatot a terv költségvetési terve illeszkedő átalakítására. A kancelláriaminiszternek pedig javasolja, hogy figyelje a Széchenyi-terv átalakítását, és segítse a közvélemény tájékoztatását.