Rendőrségi vizsgálat a Malév-gép ügyében

Vágólapra másolva!
A Malévon és Polgári Légiközlekedési Hatóságon kívül a BRFK is vizsgálja a Malév New-York-i járatának vasárnapi kényszerleszállását. A gép hajtóműhiba miatt fordult vissza nem sokkal felszállás után, majd egy hajtóművel, túlsúllyal szállt le Ferihegyen. A vizsgálat azzal is foglalkozik, hogy gépet miért nem várták tűzoltók és más biztonsági szakemberek Ferihegyen.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Rendőr-főkapitányság feljelentés-kiegészítés keretén belül vizsgálja a vasárnapi New-York-i járat kényszerleszállásának körülményeit. (Ez azt jelenti, hogy megvizsgálják, megállapítható-e bűncselekmény alapos gyanúja.) Korábban vizsgálatot indított a Malév és a Polgári Légiközlekedési Hatóság is. Eddig az derült ki, hogy a repülőgép egyik hajtóművét a pilóta állította le még a levegőben, miután észlelte, hogy a hajtómű olajszintje folyamatosan csökken. A kényszerleszállás után kiderült, hogy az olaj azért folyt ki a hajtóműből, mert egy - a karbantartás során használatos - nyílás fedelét az utolsó karbantartáskor nem rakták vissza a helyére.

Ferihegyre visszatérve a repülőgéppel úgynevezett túlsúlyos leszállást hajtottak végre, miután a kapitány úgy döntött, hogy nem engedi ki a kerozint a levegőben. A túlsúlyos leszálláshoz általában nagyobb biztosításra, a tűzoltók kivezénylésére is szükség van, ez azonban vasárnap nem történt meg. Nincs előírás, amely kötelezné a pilótát, hogy tűzszerészeket, katasztrófavédelmi szakembereket hívjon a túlsúlyos leszállás helyszínére, ezt a helyzettől függően mérlegelheti - mondta az [origo]-nak Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság munkatársa. A kerozin kiengedésével kapcsolatban sincs kötelező szabály ilyen esetben, a körülményektől függ, hogy mi a helyes eljárás. A hatóság jelenleg vizsgálja, hogy a gép kapitánya a helyzetnek megfelelően döntött-e. A vizsgálat kiterjed a kérdéses időszakban rögzített radar- és rádióforgalmazási adatok elemzésére, az alkalmazott eljárások helyességére, betartására, az érintett szervezetek együttműködésére és a személyi felelősség megállapítására is. A hatóságnak 30 napja van a vizsgálat lezárására, csak különösen indokolt esetben tarthat tovább.

A Malév repülési igazgatója is a gépen volt

A Malév tagadja azt a hírügynökségi értesülést, hogy a Malév vezérigazgatója, Váradi József is a visszafordult gépen tartózkodott, és utasítást adott a személyzetnek. Az [origo] kérdésére Krebs Adrienn szóvivő elmondta: Váradi szintén vasárnap, és szintén az USA-ba utazott el, de nem ezzel a közvetlen járattal, hanem átszállással, mert nem New Yorkba, hanem Seattle-be utazott. A Malév repülési igazgatója viszont valóban a visszafordult gépen volt, de nem utasként, hanem szolgálatban - mondta a Malév szóvivője. A repülési igazgató maga is pilóta, és aznap szolgálatban volt, de nem ő volt a gép kapitánya.

A vasárnapi New York-i járatnak 104 utasa volt, közülük 35-en repültek el még aznap átszállással az USA-ba, 69 fő pedig a másnapi New York-i járattal utazott el. A Malév információi szerint nem helyhiány miatt maradtak ilyen sokan másnapra, hanem azért, mert szívesebben választották ezt a megoldást.