Ingázók tömeges panasza az esztergomi vasút miatt

Vágólapra másolva!
A Budapest és Esztergom közötti vasútvonal elhanyagoltsága, a hosszú menetidő és az állandó tömeg miatt tiltakozik közel 1800 magánember, négy település polgármestere és több civil szervezet. A kifogásaikat tartalmazó háttéranyagot csütörtökön adják át a MÁV és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseinek. Az ingázók szerint problémáikat egyetlen adat is jól mutatja: a Budapest és Piliscsaba közötti 30 kilométeres távot a vonat most is ugyanannyi idő alatt teszi meg, mint száz évvel ezelőtt. Egy teljes óra kell hozzá.
Vágólapra másolva!

A pilisjászfalui Ortutay Gyula indította el a Budapest-Esztergom vasútvonal elhanyagoltsága és a közlekedés problémái miatti tiltakozó akciót. A kezdeményezéshez később közel 1800 ingázó, több civil szervezet és a vasútvonal mentén található négy település - Solymár, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Piliscsév - polgármestere is csatlakozott. Aláírásával támogatta az akciót a Pázmány Péter Tudományegyetem Piliscsabán működő karának dékánja és a hallgatói önkormányzat vezetője is.

A vasútvonalon ingázók kezdeményezésének egyik szervezője, Kósa Eszter az [origo]-nak elmondta, hogy a Budapest és Esztergom között közlekedő vonatok állapota olyannyira leromlott az utóbbi időben, hogy a mozdonyok szinte minden nap meghibásodnak, és így az egyébként is hosszú menetidő tovább növekszik. Kósa szerint a vonal elhanyagoltságát az is jól mutatja, hogy a főváros és Piliscsaba közötti 30 kilométeres távot 55 perc alatt teszi meg a vonat. A szervező hozzátette, száz évvel ezelőtt - az akkori menetrend szerint - ugyanennyi ideig tartott az út.

Kósa elmondta, tovább nehezíti a helyzetet, hogy a vasútvonalnak lényegében nincs alternatívája. Az irányonként egysávos 10-es út ugyanis alkalmatlan arra, hogy tömegesen használják az autósok. A szervező úgy véli, a jövőben még tovább romolhatnak a közlekedési feltételek, ugyanis a fővárosból egyre többen költöznek ebbe a térségbe.

Már korábban is voltak kisebb aláírásgyűjtő akciók, érdemi választ azonban nem kaptak a tiltakozók. Ha pedig valaki a MÁV panaszirodájához fordul a Budapest-Esztergom vonal problémáival, akkor a terjedelmes panaszlista miatt már nem is rögzítik a kifogását - állítja Kósa Eszter.

A tiltakozók csütörtök délután adják át az aláírásokat tartalmazó íveket és a kifogásaikat tartalmazó, dokumentumokkal alátámasztott háttéranyagokat a MÁV és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseinek. A minisztérium részéről Horváth Lajos vasúti közlekedési főosztályvezető, a vasúttársaság képviseletében pedig a vezérigazgató-helyettes veszi át az iratokat.

Kósa Eszter bízik benne, hogy ezúttal érdemi választ kapnak felvetéseikre. A tiltakozók szerint hosszú távon csak az oldhatná meg problémáikat, ha dupla sínpárt építenének ki, villamosítanák a vasúti pályát, és HÉV típusú elővárosi vasútvonalat alakítanának ki.

A MÁV közleményben közölte, már elkezdtek dolgozni a problémák megoldásán. Így októbertől a frekventált szerelvényeket több kocsival közlekedtetik, és több pénzt fordítanak a takarításra. Novembertől a forgalmasabb napszakok járatain pedig mindig jelen lesz egy "vonatmenedzser", akinek feladatai közé tartozik majd az utasokkal való kapcsolattartás és a vonatok tisztaságának ellenőrzése, valamint a felmerülő problémák megoldása.

A közlemény szerint a leginkább kihasznált vonatokat októbertől egy-egy motorkocsival megerősítették, hogy így enyhítsenek a zsúfoltságon. A MÁV ugyanakkor hozzáteszi, további bővítést sem a kocsik műszaki állapota, sem az állomások peronjai nem tesznek lehetővé.

A vasúttársaság közölte, az egyvágányú pályán további járatok bevezetése nem lehetséges. A járatsűrítést kizárólag egy második vágány építésével vagy kitérők létrehozásával lehetne megvalósítani. Az utóbbi megoldást újra elkezdte vizsgálni a MÁV.

A MÁV az orosz államadósság fejében kapott sínbuszok forgalomba állításától várja a helyzet javulását. Az ingázók szerint azonban a sínbuszokon még az eddigi járatokhoz képest is kevesebb az ülőhely.