Vágólapra másolva!
A Nemzeti Autópálya Rt. közbeszerzési pályázat kiírása nélkül kérte fel az Utiber Kft. mérnökirodát arra, hogy felügyelje az autópálya-építő cégek munkáját. Ezzel egy időben felbontották annak a cégnek a szerződését, amelyik az előző kormányzattal kötött szerződést a feladat elvégzésére. A megbízott Utiber Kft. a Horn-kormány idején is több állami útépítés mérnöki feladatait ellátta.
Vágólapra másolva!

Felbontotta az ÁMI Általános Mérnöki Iroda Kft. autópálya építések lebonyolítására kötött mérnöki szerződését a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., és a feladat elvégzésére közbeszerzési pályázat kiírása nélkül az Utiber Kft.-t kérte fel.

A Horn-kormány idején is az Utiber Kft. látta el az állami útépítések felügyeletét, de az NA Rt. 2000-ben az ÁMI Kft.-vel kötött szerződést a Széchenyi-program keretébe tartozó útfejlesztések ellenőrzésére.

A mérnöki iroda a beruházó és a kivitelező közötti kapcsolattartásért felel. Vizsgálja a munkálatok állását és szakvéleménye alapján dönt arról az NA Rt., hogy a kivitelező teljesítette-e a szerződésben vállalt feltételeket.

Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója az [origo]-nak megerősítette: Az NA Rt. azt kifogásolta, hogy az utakat építő cégek és a kivitelezést ellenőrző mérnöki iroda folyamatosan ugyanaz volt. Bodnár szerint a Széchenyi-plusz programban meghirdetett utakhoz kapcsolódó mérnöki munkákat véleményük szerint túl drágán vállalta az ÁMI.

Bodnár azt is elmondta, hogy a közbeszerzésre azért nem volt idő, mert legalább három hónapot vett volna igénybe a pályáztatás, de az ÁMI munkáját addig is el kell végeznie valakinek. A vezérigazgató szerint az Utiber megbízása csak a közbeszerzés kiírásáig szól.

Gál J. Zoltán kormányszóvivő nem kívánt nyilatkozni az ügyről. Csupán annyit mondott az [origo]-nak, hogy az NA Rt. nyilván megfontoltan járt el.

Az [origo] szerette volna az ügyben megkérdezni Keller Lászlót, a MeH közpénzek elköltésének ellenőrzésével megbízott államtitkárát, de Keller titkárságán azt mondták, hogy az államtitkár megállapodás alapján nem nyilatkozik az autópálya építésekkel kapcsolatos kérdésekről, mert az ügyben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes.

Keller korábban kifogásolta, hogy a Gazdasági Minisztérium nem közbeszerzéssel, hanem meghívásos pályázaton döntött az autópálya-építésekről.