A külföldiek olcsóbbak a Vegyépszernél

Vágólapra másolva!
Ismertté váltak az új autópálya-építésekre vonatkozó ajánlatok. A kormány meghívásos, zárt pályázatán a külföldi tulajdonban lévő cégek olcsóbb építkezést ígértek, mint az eddig egyedüliként dolgozó Vegyépszer. Az építkezések augusztusban kezdődnek. Eközben újabb konfliktus várható a kormányban a meghívásos pályázat miatt, ugyanis Bárándy Péter igazságügy-miniszter azt mondta: meggyőződése, hogy közbeszerzéssel fog eldőlni az autópálya-építés.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Autópálya Rt. (NA) hétfőn felbontotta azokat az ajánlatokat, melyek az idén kezdődő autópálya-építésekre vonatkoznak. Májusban a magyar tulajdonban lévő Vegyépszer egyedüliként adhatott ajánlatot a négy új szakaszra. A kormány azonban felbontotta a szerződést az elmúlt évek sztráda-építéseit végző céggel, mert a Vegyépszer nem mutatta be időben a beruházás megkezdését biztosító bankgaranciát. A mostani meghívásos tenderen a külföldi cégek aláígértek a Vegyépszernek. Összesen 29 milliárd forinttal kedvezőbbek az új ajánlatok a Vegyépszer vállalásainál. Az építkezések augusztusban kezdődnek, a végső döntést a kivitelezőkről szerdán hozza meg a Nemzeti Autópálya Rt. A végeredményt azonban előre vetíti, hogy az NA vezérigazgatója azt mondta, hogy az ár lesz a legfontosabb szempont a döntéshozatalkor.

Az M3-as Polgár-Görbeháza (13 km) közötti szakaszra a francia tulajdonban lévő Egri Útépítő Rt. adta be a legkedvezőbb ajánlatot. Az M7-es Becsehely-Letenye (9,6 km) szakaszát pedig a Betonút Rt. építené meg a legolcsóbban. Ugyanezen autópálya Balatonszárszó-Ordacsehi (20 km) szakaszát három híddal az osztrák-francia Hídépítő Strabag Rt. konzorcium vállalná a legkevesebbért, és az M70-es autóutat Letenye és Tornyosnémeti (20 km) között is ez a cégszövetség építené meg a legolcsóbban. Ezzel mind a négy meghívott, a Strabag, a Hídépítő, a Betonút és az Egri Útépítő is kaphat megbízást.

Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy az egyes szakaszokra adott legkedvezőbb ajánlatok egyenként is kedvezőbbek voltak, mint a Vegyépszer ajánlatai.

A tender kapcsán komoly vita alakult ki a kormányon belül. Csillag István SZDSZ-es gazdasági és közlekedési miniszter ragaszkodott a meghívásos pályázathoz, mert szerinte annyira rövid az idő, hogy túl nagy kár érné az országot, ha megvárná az NA egy közbeszerzés elbírálását. Ezt Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal MSZP-s közbeszerzéseket felügyelő politikai államtitkára elfogadhatatlannak tartotta, mert szerinte a kormánynak minden esetben ragaszkodnia kellene a közbeszerzéshez. Az MSZP és az SZDSZ rendszeresen támadta az Orbán-kormányt, amiért közbeszerzés nélkül adtak minden autópálya-építést a Vegyépszernek. A Fidesz most azzal vádolja a mostani kormányt, hogy külföldieket bíznak meg az építkezéssel, így hiába olcsóbb a munka, ha a pénz egy része nem marad az országban, nagyobb a veszteség.

Bárándy Péter igazságügy-miniszter a közbeszerzésekkel kapcsolatban az [origo]-nak azt mondta: "Nem lesznek viták, meggyőződésem, hogy közbeszerzéssel fog eldőlni az autópály-építés." Hozzátette, hogy a kormány úgy döntött, hogy az üvegzseb-program elfogadásáig csak nemzetbiztonsági veszély esetén tekinthetnek el a közbeszerzésekről.

"Ehhez nincs mit hozzáfűzni" - mondta az [origo]-nak Csillag István gazdasági miniszter Bárándy nyilatkozatával kapcsolatban. "A Nemzeti Autópálya Rt. még csak most értékeli a tendereket, így minden hozzászólás korai még" - tette hozzá Csillag.