Önálló bértáblát akarnak a pedagógusok

Vágólapra másolva!
Elfogadhatatlan a pedagógusok életpályamodelljének tervezett finanszírozási ütemezése - vélik a szakszervezetek. Csupán elodázza a megoldást, ha 2003 helyett 2006-ot jelölik meg a bérrendezés végső határidejeként. Az érdekképviseletek szorgalmazzák az önálló pedagógusi bértábla kidolgozását és a nyugdíjkorhatár 55 évben rögzítését is.
Vágólapra másolva!

Tegnapig kellett elküldeniük az érdekvédelmi szervezeteknek a pedagógus-életpályaprogram tervezetéről alkotott véleményüket az oktatási tárcának.

A pedagógusok érdekvédelmi szervei alapvetően kifogásolják az Oktatási Minisztérium (OM) által kidolgozott és vitára bocsátott életpályamodell-tervezetet. A szakszervezetek elsősorban a bérfelzárkóztatás ütemezését tartják elfogadhatatlannak, mondván: nem lehet 2006-ig elodázni a kérdés rendezését. Álláspontjuk szerint már a következő ciklus elején, 2003-ban garantálni kell, hogy a pedagógusok jövedelmét a nemzetgazdasági átlag 125 százalékában rögzítik. Kívánatosnak tartanák egy önálló pedagógusi bértábla kidolgozását is.

A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) azt javasolja, hogy az életpályamodell jogilag alátámasztott és a költségvetés által biztosított keresetemelkedési ütemet tartalmazzon.

A vitaanyagban vázolt illetménytábla-variációk egyébként hiányosak, s még a legmagasabb kategóriák sem biztosítják a pedagógusszakma megbecsülését - fogalmazzák meg írásos véleményükben. Nem tartják elegendő garanciának azonban, ha az illetménytábla induló értékét a mindenkori költségvetési törvényben rögzítik. Álláspontjuk szerint újra kell gondolni a pedagóguspálya belső szakaszait. Kiemelkedően fontos továbbá a pályakezdők támogatása, hiszen vonzóvá kell tenni a pályát a fiatalok számára. A Pedagógus Szakszervezet állásfoglalása szerint nélkülözhetetlen az intézmények működtetéséhez szükséges források biztosítása is.

Érthetetlen azonban a PSZ számára az, hogy bár ők már 2000-ben eljuttatták véleményüket a szaktárcához, még mindig nem készült el az életpályamodell, csupán az alapelvek vitájánál tart a tárca. Ráadásul az OM vitaanyaga jelenlegi formájában nem egyértelműen szolgálja a kitűzött célok elérését, állítják.

A Felsőoktatási Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (FDSZ) szerint komoly átdolgozásra szorul a tervezet. Elfogadható pályakép ugyanis csak a bérrendezést követően valósítható meg - nyilatkozta lapunknak Kis Papp László. Az FDSZ elnöke hangsúlyozta: a legfontosabb kérdés a pedagógusok béremelése. Ezen belül is elsősorban az alapbérek helyzetét kell tisztázni. Természetesen a pótlékrendszer is megújításra szorul, hangsúlyozni kell azonban, hogy nem lehet csupán a pótlékokkal megoldani a problémát - szögezte le Kis Papp László.

Kifogásolja az FDSZ azt is, hogy a tanárokat más pályákhoz hasonlóan mester, segédmester minősítésekkel rangsorolja a dokumentum. - Ezek a fogalmak már foglaltak, a művészvilágban használatosak - mondta az elnök. Ezeket nem lehet keverni. A pályakezdő kifejezés pedig degradáló - vélekedett Kis Papp László. Éppen ezért az érdekvédelmi tömörülés a főiskolát, illetve egyetemet végzett pedagógus, a gyakorlóintézeti vezető tanár kifejezéseket szorgalmazza.

Vissza kell állítani a felsőoktatási szakszervezet szerint a nyugdíjazás korábban megszüntetett feltételeit is - például a nőknél az 55 éves korhatárt.

A közoktatási intézmények közül hozzávetőleg 500 küldte vissza álláspontját a minisztériumnak a számukra megnevezett január 15-i határidőig. A minisztérium tájékoztatása szerint többségében támogató álláspontok érkeztek, és az elképzelésekhez kiegészítő javaslatokat is megfogalmaztak. A bővebb munkaanyag várhatóan márciusra készül el, s azt követően megkezdődhet az érdemi egyeztetés. A végleges változatnak a költségvetési törvény elfogadására kell elkészülnie.

Korábban:

Megoldhatatlanná válhat az angoloktatás az iskolákban