Megoldhatatlanná válhat az angoloktatás az iskolákban</P>

Vágólapra másolva!
Magániskolákba vándorolnak az angol és számítástechnika szakos tanárok az állami intézményekből, mert ott jóval többet kereshetnek. Emiatt sok helyen nem tudják megoldani a nyelvolktatást, illetve magániskoláktól kell bérelni tanárokat. A minisztérium is kiemelten foglalkozik a problémával, de évek óta nem találják a megoldást, és ezt a vadonatúj pedagóguséletpálya-modell sem kínálja.
Vágólapra másolva!

Évek óta problémát okoz az általános és a középiskolákban a nyelvtanárok és a számítástechnika-oktatók megtartása. Ők az elsők, akik magániskolákban találhatnak maguknak munkát, ha elégedetlenek a tanári fizetésükkel. A minisztérium felmérései szerint a legrosszabb a helyzet a szakiskolákban és az általános iskolákban, országrészek szerint pedig a keleti megyékből érkeznek a legaggasztóbb adatok.

Egy főiskolát végzett nyelvtanár bruttó 61 ezer forintot kap ma egy középiskolában kezdő fizetésnek. Ha egyetemi diplomával érkezik, akkor körülbelül bruttó 70 ezer forint a fizetése. A nyelviskolákban ennek pontosan a dupláját kereshetik meg a nyelvtanárok.

Az Oktatási Minisztérium közoktatás-fejlesztési és értékelési főosztályán az [origo]-nak azt mondták, hogy a nagy nemzetközi cégek évek óta folyamatosan csábítják a nyelvtanárokat, de ez a folyamat lelassult. A tárca vizsgálatokat is készít a tanárellátottságról, figyelik a tanárok, elsősorban a nyelvtanárok és a számítástechnika-tanárok elvándorlását. A vizsgálatoknak még csak előzetes eredményei vannak, azok azt mutatják, hogy a cégek lassan telítődnek, másrészt egyre kevésbé elégszenek meg csupán nyelvtudással rendelkező kollégákkal. Fazekas Márta főosztályvezető-helyettes szerint nyelviskolából is annyi alakult már, hogy azok sem képesek felszippantani annyi nyelvszakos iskolai tanárt, amennyien szívesen néznének jövedelmezőbb munkahely után.

A minisztérium ettől függetlenül kiemelten foglakozik a problémával - mondta az főosztályvezető-helyettes -, de megoldást eddig nem találtak. A nemrég elkészült pedagóguséletpálya-modell, amely minden eddiginél átfogóbban kívánja rendezni a pedagógusok helyzetét, szintén kiegészítésre szorul e téren. A dokumentum készítői külön kiemelik, hogy a nyelvtanárok és a számítástechnika-tanárok problémájáról vagyis arról, hogy miként lehetne őket az iskolákban tartani, külön tervcsomagnak, majd kormányhatározatnak kell születnie.

Évek óta újabbnál újabb javaslatokat vizsgálnak meg, de döntés nem született, mert abban nem sikerül közös nevezőre jutniuk a szakembereknek, hogy szabad-e kiemelni a nyelvtanárokat a pedagógustársadalomból, vagy azon belül kollégáikkal azonos módon lehet-e rendezni a helyzetüket.

Az [origo]-nak egy vidéki gimnázium igazgatója azt mondta, hogy a tantestületből az elmúlt másfél évben összesen 5 tanár ment el, ők kivétel nélkül angolt tanítottak. Eddig az iskola mindig tudott helyettük új oktatót szerezni, az idén januárban már nem találtak, nyelviskolából kell angoltanárt "bérelniük". Az igazgató akkor tehet valamit a tanár megtartása érdekében, ha az iskolának van saját bevétele, ebben az esetben több pénzt is adhat egyes tanároknak, de ez nem szerencsés, mert feszültségeket szíthat a tantestületben. Megteheti viszont, hogy nyelviskolát szervez az iskolában, ahol saját tanára tanít, és a termet jelképes áron adja neki bérbe. Az sem ritka, hogy számítástechnika-tanárnak kifejezetten polgári szolgálatos katonát keresnek, aki másfél évre megoldja a problémát.

Egy vidéki általános iskola vezetője azt mondta, hogy a számítástechnikus kolléga eredetileg mást oktatott, majd átképzésen vett részt, és így az iskolánál maradt. Egy budapesti általános iskolában csak az orosz és történelem szakos kollégák átképzése után tudtak angolt tanítani megfelelő számú tanárral. Amíg az átképzés tartott, éveken keresztül itt is egy nyelviskolai angoltanárt fizetett az iskola. Egy másik fővárosi általános iskolában azt mondták az [origo]-nak, hogy évekig olyan ember oktatta a kisdiákokat, akinek nem volt tanári diplomája, viszont felsőfokon beszélt angolul.

Mind a Pedagógusok Szakszervezeténél, mind az iskolákban csak azt tudják elfogadni, hogy a nyelv- és számítástechnika-oktatók ügyét csak a más szakos tanárokéval megegyező módon szabad kezelni.

Lukács Zsolt