<P>Parázs vita a Hungarokamion és a sofőrszakszervezet között</P>

Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Gépkocsivezetők Szakszervezete (NEGOSZ) állítja: a Hungarocamion Rt. arra akarja kényszeríteni sofőreit, hogy a jövőben vállalkozók legyenek. A NEGOSZ szerint a vállalat által ajánlott szerződéssel becsapnák a sofőrököket, hiszen minden, az eddig a Hungarocamion által fizetett költség az ő vállukra szakadna. A Hungarocamion ezzel szemben kijelentette: azért terjesztenék ki a vállalkozók körét, mert így nagy mértékben megnőne a gépjárművezetők teljesítménye. A két fél a tervek szerint kedden ül tárgyalóasztalhoz.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Gépkocsivezetők Szakszervezet (NEGOSZ) szerint a Hungarocamion Rt. arra akarja kényszeríteni kamionsofőrjeit, hogy mondjanak fel és vállalkozókként folytassák munkájukat. Úgy vélik, a cég így szeretné megtakarítani a dolgozók után fizetendő járulékokat. Eisen Sándor a szakszervezet elnöke az [origo]-nak elmondta: olyan egyoldalú munkaszerződést terjesztenek a sofőrök között, amely sérti a munkavállalók jogait és csak a vállalat érdekeit képviseli. A vállalkozói státusz felvétele azt jelentené a sofőrök számára, hogy az összes, eddig a Hungarocamion által fizetett költség, vagyis a társadalombiztosítás, illetve bármely, a járművet ért kár a sofőrök vállát terhelné. Bár a cég továbbra is biztosítaná a fuvarokat, rövid időn belül lehetetlen lenne biztosítani az egyenletes foglalkoztatottságot.

Szokolics Attila, a Hungarocamion fuvarozási igazgatója ezzel szemben az [origo]-nak elmondta: a Hungarocamion azért szeretné kiterjeszteni a vállalkozó sofőrök körét, mert úgy érzik, ezzel növelhető a sofőrök teljesítménye. Jelenleg 8-10 szerződéses sofőrt alkalmaznak, akik mintegy 10-15 százalékkal magasabb teljesítményt mutatnak, amióta vállalkozók lettek.

A 723 kamionsofőr érdekeit képviselő NEGOSZ elnöke szerint a Hungarocamion eddig közel 200 sofőrt vett le gépkocsikról és garázsszolgálatra rendelte őket. Ezek az emberek érdekes módon vagy nyugdíj előtt állnak, vagy vidékről járnak munkába, vagyis olyan helyzetbe kerültek, amelyben nem hagytak számukra választási lehetőségük - mondta a NEGOSZ elnöke. Szokolics Attila ugyanakkor azzal magyarázza ezt a helyzetet, hogy a Hungarocamion, annak érdekében, hogy megfeleljen az EU szabályainak, 2002-ben is folytatja gépparkjának megújítását. Ennek keretében a Hungariocamion 130 új járművet vásárolt, a régi kamionok vezetőit pedig, ahelyett, hogy elbocsátotta volna őket, az egy-két hónapos átfutási idő elejéig garázsszolgálatra küldte. Ennek semmi köze a vállakozói engedélyek kiváltásával kapcsolatban kirobbant vitához - állítja az igazgató.

A két fél között jelenleg is folyik az egyeztetés. A NEGOSZ tárgyalási bizottsága a tervek szerint kedden délután ül tárgyalóasztalhoz a Hungarocamion képviselőivel a probléma megoldása érdekében.