Nem tudni, hogyan került szalmonella a tejcsokoládéba

Vágólapra másolva!
A magyar szakemberek értetlenül állnak az előtt, ami miatt megelőző intézkedésként a Storck Hungária Kft. kivonta a forgalomból a Merci elnevezésű tejcsokoládé egy szériáját. Szalmonellagyanút eddig ugyanis még nemigen társítottak tartós édesipari termékkel.
Vágólapra másolva!

A szalmonellafertőzés gyanújába keveredett német gyártmányú Merci csokoládé hazai forgalmazójának még elképzelése sincs arról, hogy mekkora veszteséget hoz majd a termék egy bizonyos szériájának bevonása, fogyasztásának tilalma, visszavásárlása, piaci forgalmazásának leállítása. A Storck Hungária Kft. még karácsony előtt felhívta a figyelmet a termék fogyasztásának esetleges egészségügyi kockázatára. A szervezet ügyvezető igazgatója, Fábián János a Népszavát tájékoztatva közölte, meglepte őket a lavinát elindító németországi szalmonellagyanús ügy, amelyről az ottani média számolt be. A maguk részéről ugyanakkor természetesnek tartják, hogy egy ilyen gyanú miatt az ezer tonnákban mérhető széria minden darabját minden forgalmazótól és minden piacról vissza kell vonni. Ezt az óvintézkedést egyébként Németországon és hazánkon kívül már Ausztriában és Lengyelországban is megtette a német gyártó.

A hazai helyzetről szólva Fábián János elmondta, folyamatosan adják vissza a kereskedők a dobozos "Mercit", már több tízezer gyűlt össze. A lakosság eddig csupán néhány száz tejcsokoládét juttatott vissza a közleményekben megadott tápiószecsői címre. (A Storck a vételárat és a postai költséget megtéríti.) Az ügyvezető igazgató óvatosan nyilatkozott cége várható káráról, mondván, a folyamat még nem zárult le, bár az nyilvánvaló, hogy a sokmilliós veszteségre utóhatásként rárakódik majd ugyanannyi, ha nem több. Pillanatnyilag megbecsülni sem lehet, mekkora lesz a forgalomvesztés és mennyit kell majd befektetni a vevők bizalmának visszaszerzése érdekében. A termékek bevezető reklámozására általában 40-50 millió forintot költenek. Körülbelül ennyit invesztált a cég a televíziós csatornákon hirdetett "Mercire" is. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség felhívja a kereskedők figyelmét arra, hogy vizsgálják át Merci csokoládékészletüket, és azoknak forgalmazását szüntessék meg, amelyek szavatossága 2002. április 1-je és május 1-je között lejár. A hatóság a kereskedelmi ellenőrzések során eljárást indít, ha az említett szavatossággal lejáró Merci-terméket talál a boltokban.

Értetlenül állunk a szalmonellafertőzés gyanújába keveredett tejcsokoládé esete előtt - jelentette ki a Népszava érdeklődésére a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szakfőtanácsosa. Mivel ez a baktérium a tyúktojás külső felületén található és akkor okozhat csak megbetegedést, ha a tojást nem fertőtlenítik, Andrássy István szerint rejtély, miképp kerülhetett kapcsolatba a szalmonella a csokoládéval, ami nem tojásos termék. A szakfőtanácsos elmondta, szervezetük csütörtökön megkezdte a kereskedelemből vett mintákon a vizsgálatot. Ezzel párhuzamosan az ÁNTSZ szakemberei szintén tesztelik a raktári készletekből gyűjtött mintákat, így a jövő hét során egyértelműen kiderül: került-e szalmonellabaktérium a Magyarországon forgalmazott "Merci" csokoládéba. Ha igen, a hogyanra a német gyártónak kell majd választ adnia.

A Magyar Reklámszövetség főtitkára, Nagy Péter kérdésünkre elmondta: lehet, hogy a "Merci" ügy a maga nemében kuriózum, de számos esetről hallottunk már, amikor néhány drága járművön előfordult hiba miatt bevontak egy több száz darabos gyártási szériát. Ezeknél az eseteknél kiderült, a kétségtelen anyagi veszteséget a botránnyal járó ingyen reklám jelentősen enyhítette. Nagy Péter szerint ilyen esetekben az az egyetlen tisztességes magatartás, amit a "Merci" gyártója is követett, jóllehet pontosan tudta, a fertőzés gyanújának nyilvánosságra hozatalával jelentős anyagi veszteség éri.

Korábban:

Még árulhatnak szalmonellás merci csokit