<P>Aláírásgyűjtés a parkolási rend ellen </P>

Vágólapra másolva!
Eddig félezer aláírás gyűlt össze a fővárosi parkolási rend elleni tiltakozásul. A helyi vállalkozások azt sérelmezik, hogy munkatársaik céges használatú, de saját tulajdonú autóikkal semmilyen kedvezményre nem jogosultak. Az önkormányzatok azonban így próbálják csökkenteni a közterület zsúfoltságát.
Vágólapra másolva!

Aláírásgyűjtést szerveznek a VI. kerület kisvállalkozásai a parkolási rendszer ellen. Úgy vélik, a helyhatóság hátrányosan különbözteti meg a cégeket azzal, hogy csak a cég tulajdonában álló gépjárműveket ismerik el. A parkolási társaságok ugyanis kizárólag a cégek tulajdonában lévő autókra adnak kedvezményt a gazdasági társaságoknak. Hiába használnak ennél több kocsit a cég céljaira, nem jár az engedmény, ha azok magántulajdonban vannak. Az aláírásgyűjtő akció nem korlátozódik erre a városrészre, hamarosan folytatják azt a VII. és a VIII. kerületben is.

Eddig hozzávetőlegesen 500 támogató aláírást sikerült összegyűjteni a tiltakozó vállalkozásoknak. - Ez aláírásonként egy személyt és egy autót takar -mondta Fazekas Tamás, a Zaj Stúdió ügyvezető igazgatója. -Tény, hogy sok az autó és kevés a parkolóhely. Ám akik itt dolgoznak a kerületben, s az autó számukra (például a műszerészek feladataihoz) munkaeszköz, kénytelenek azzal járni - mondta Fazekas Tamás.

- Igazságtalan azonban az a megkülönböztetés, hogy csak a cég birtokában lévő autó veheti igénybe a kedvezményt, s az is csak akkor, ha a tulajdonos az adott kerületbe fizeti a súlyadót. Számításai szerint esetükben az egy intézményi tulajdonú személygépjármű naponta 540 forintba kerül, ha 6 órát parkol a közelben. A 6 céges használatban lévő, ám magántulajdonú jármű 6480 forintba kerül. Így havonta hozzávetőlegesen 162 ezer, éves szinten pedig csaknem 2 milliót kellene költeniük parkolásra. Ez egy kisvállalkozás esetén irreális költség.

- Tudjuk, jogilag nem kifogásolható az önkormányzat eljárása. Aláírásgyűjtésünkkel mégis szeretnénk méltányosabb megoldást szorgalmazni - mondta Fazekas Tamás.

A parkolási társulások és az önkormányzatok szerint azonban indokolt a megkülönböztetés. - A parkolóhelyek kerületi tulajdonban vannak, érthető, ha azok számára kívánnak kedvezményt nyújtani, akik kötődnek a kerülethez - magyarázta a Centrum Parkolási Kft. vezetője.

Amennyiben mindenki számára kedvezményt nyújtanánk, nem tudna megvalósulni a cél, hogy csökkentsük a belső kerületek autóforgalmát és az utcákon itt-ott helyet kereső autók számát. Ilyen erővel mindenki igényelhetne olcsóbb parkolást: az orvosok, az ügyvédek, a vízvezeték-szerelők, akár az ebédszállítók is - mondta Pócs Attila, a fővárosi önkormányzat programirodájának vezetője.

Ez azonban nem működik, hiszen nincs hely. Ezt tudomásul kell venni, s azt is, hogy az egyéni járművekkel a közösség elől foglalják el a területet - tette hozzá. A belső kerületek pedig tömegközlekedéssel jól megközelíthetőek. Ez egyébként hasonlóképp működik a nyugat-európai városokban is. Párizsban nincs ingyenes parkolás, s Bolognában is két terület lezárt: az egyik teljesen, a másikba csak a lakosok hajthatnak be.

Igaz, a legtöbb nagyvárosban mélygarázzsal, illetve parkolóházzal teremtenek több férőhelyet. Nálunk ezek építése nemrégiben kezdődött meg: a Városháza alatt épülő mélygarázsban 850 autó fér majd el, a Szent István téren hozzávetőlegesen 380 jármű parkolhat hamarosan, s szintén több száz kocsihelyet építenek a Szabadság tér alatt. A parkolóházak építése nehézkesebb, hiszen ez erős lakossági ellenállásba ütközik.

A VII. kerületben nem ragaszkodnak azonban ahhoz, hogy a kerületben fizessék a súlyadót - tudta meg a Népszava Szatrán György szakreferenstől. - A lakosságon kívül a vállalkozások számára a tulajdonukban lévő, illetve a lízingelt járművekre adnak engedményt. Ennél nagyobb kör számára nem kívántunk kedvezményt adni.

A VII. kerület tömegközlekedése jó, s nem okoz nehézséget megközelíteni azok számára sem, akik munkavégzés szempontjából érkeznek -tette hozzá a szakreferens. Más kedvezmények esetén is gyakori jelenség, hogy azok a körök és személyek, akik számára nem kínálnak engedményeket, sérelmezik a rendeletet. Ám értelmét vesztené a várakozási övezet fogalma, ha mindenki számára kedvezményeket biztosítanánk - figyelmeztetett Szatrán György.

A főváros néhány kerületében éjszaka nem üzemelnek az automaták, azaz nem lehet előre megváltani a parkolójegyet. Így aki másnap nem érkezik röviddel az üzemkezdés előtt járműjéhez, számíthat a büntetőcédulára. A szürke automaták ugyanis egy órával a parkolási idő lejárta után bezárnak, s csak egy órával a másnapi fizetési időszak előtt lehet újra igénybe venni azokat. Ennek biztonságtechnikai oka van - tudta meg a Népszava Pócs Attilától, a fővárosi önkormányzat programirodájának vezetőjétől.

Éjszakára ugyanis kiürítik a szerkezeteket. A cél az, nehogy kirabolják a gépeket. Ezzel szemben a kék automatákban éjszaka is bármikor lehet jegyet vásárolni. A VI.-VII.-VIII. kerületi szerkezeteket üzemeltető Centrum Parkolási Kft.-nél csupán egyetlen perc szünet van, éjfélkor ugyanis átkódolják magukat a gépek.