A Külügyminisztérium megdöbbenéssel értesült arról, hogy az Amnesty International (AI) a Hollandiában megjelent sajnálatos újsághirdetés után Szlovéniában ismét megalapozatlan, Magyarországot sértő reklámkampányt folytatott - közölte a külügyi szóvivő csütörtökön.
Horváth Gábor külügyi szóvivő elmondta: Bagi Gábor, a Magyar Köztársaság ljubljanai nagykövete hetekkel ezelőtt haladéktalanul találkozót kért az Amnesty International helyi vezetőjétől, és határozott tiltakozását fejezte ki annak kapcsán, hogy a szervezet ismét Magyarországot becsmérlő hirdetést jelentetett meg.
A nagykövet kérte a hirdetés sugárzásának azonnali leállítását, valamint azt, hogy az Amnesty International egyértelműen tudassa a közvéleménnyel, hogy a reklámfilmben ismét megalapozatlan vádakkal illették Magyarországot.
Az egyik legnépszerűbb szlovén televíziós kereskedelmi csatornán, a POP TV-n többször sugárzott hirdetésben egy meztelen, véres lábfejet lehet látni, a következő felirattal: "P. O. rendőr 39 éves, Magyarország. Képzeljék el, hogyan nézhet ki az áldozat! Állítsák le a kínzást! Amnesty International."
- Érthetetlen az Amnesty International vezetőjének azon közlése, hogy a reklámfilmben láthatóak nem konkrétan Magyarországra utalnak - hangsúlyozta Horváth Gábor. Hozzáfűzte: a szervezet illetékese nem tudott pontos magyarázatot adni arra, miért éppen Magyarországot
választották az újabb kampány témájául.
Bagi Gábor határozott fellépése nyomán az AI szlovéniai szervezetének vezetője levélben kért bocsánatot a történtekért, és leállította a film sugárzását. Magyarország azonban változatlanul
igényli, hogy a hirdetést közlő médiákban is tegyék közzé a bocsánatkérést és helyreigazítást.
A Magyar Köztársaság londoni nagykövetsége és az Országimázs Központ a decemberi esethez hasonlóan jár el és tiltakozását fejezi ki az Amnesty International londoni központjánál is.
A további lépéseket az Országimázs Központ az érintett Belügyminisztérium és Országos Rendőrfőkapitányság bevonásával hangolja össze.
AI szlovéniai szekciójának vezetője Natasa Posel szerinte egyébként az ominózus hirdetés azért jelenhetett meg, mert a reklámért felelős munkatársaik véletlenségből hazánkat szemelték ki az éppen folyó kampányuk "mintaországaként". Igyekezett nyomatékosítani, hogy a kampányban Malawit, Argentínát és Ausztriát is elmarasztalták. A reklámhadjárat célja az volt, hogy felhívják a közvélemény figyelmét a rendőri visszaélésekre, a jogsértésekre és a fizikai erőszak alkalmazásának helytelenségére.
Bagi Gábor, Magyarország szlovéniai nagykövete elmondta, hogy az Amnesty International kínzásellenes reklámfilmjét még februárban sugározta a legnépszerűbb szlovén televíziós csatorna. A reklámban először Ausztriát vették célba, fényképen mutatva be egy gusztustalan lábfejet, "Képzeljék el, hogyan nézhet ki az áldozata!" felirattal, "Állítsák le a kínzásokat!" szlogennel. A többször is sugárzott filmen később megváltozott a felirat. "P.O. rendőr, 39 éves, Magyarország. Képzeljék el, hogyan nézhet ki az áldozata! Állítsák le a kínzást! Amnesty International" - olvashatták a szlovén nézők a képernyőkön.
(MTI)
Ajánló:
a Magyar Nemzet oldalán
Korábban:
(2001.03.29.)