A helyszínen, a 7-es főközlekedési úton Balatonboglár és Fonyód között rekonstruálták pénteken a közlekedési tárca vezetőjét szállító gépkocsi két halálos áldozatot követelő karamboljának körülményeit. A miniszter Audija október 28-án az ordacsehi elágazónál ütközött egy Trabanttal.
A délelőtt 9 órakor kezdődött s több mint kétórás bizonyítási kísérlet célja az volt, hogy igazságügyi műszaki szakértő, valamint akusztikus szakértő bevonásával megállapítsák, hallhatta-e, észlelhette-e, s ha igen, milyen távolságból az őt megkülönböztető jelzéssel előző Audi személygépkocsit Csizmadia Attila, a Trabant 21 éves vezetője, aki még a baleset napján meghalt a marcali kórház műtőasztalán.
(Hetekig küzdöttek az orvosok a Trabant utasának életéért, sajnos sikertelenül: a 20 éves csurgói Baráth Gyöngyi is elhalálozott; temetése pénteken délután lesz.)
A Somogy megyei Rendőr-főkapitányság a bizonyítási kísérlet idejére teljes szélességében, mintegy három kilométer hosszan lezárta a 7-es főközlekedési utat. A gépjárműveket terelőútra irányították, hogy a megfelelő vizsgálatokat zavartalanul végezhessék el.
A szakértők a bizonyítási kísérlet után három héten belül terjesztik elő a szakvéleményüket, az egyik igazságügyi szakértő azt azonban már a helyszínen elmondta, hogy az elsődleges vizsgálatok szerint legfeljebb 1,2 másodperc telhetett el az Audi megkülönböztető jelzésének észlelésétől az ütközésig.
A helyszínen tartózkodó Szőgyényi József, az elhunyt családjának jogi képviselője a sajtónak elmondta: bizonyos abban, hogy az adatok értékelését követően megállapítható lesz az Audit vezető sofőr büntetőjogi felelőssége.
A baleset rekonstruálását figyelemmel kísérő ügyvéd úgy vélekedett: a Trabant vezetőjének a négy tiltó jelzés - előzni tilos tábla, záróvonal, kereszteződés, 60 kilométeres sebességkorlátozó tábla - mellett feltételeznie sem kellett azt, hogy valaki akadályozza a balra kanyarodásban.
Szőgyényi József hangsúlyozta, a közlekedés bizalmi elven alapul, vagyis azon, hogy "én betartom a szabályokat, s más is ezt teszi".
A rekonstruált közlekedési helyzet többszöri ismétlése után Szőgyényi József megerősítette korábbi állítását, biztos abban, hogy elkerülhetetlen és kivédhetetlen volt a baleset.
Az áldozatok hozzátartozóinak jogi képviseletét ellátó ügyvéd elmondta továbbá, hogy a Közlekedési Minisztériumhoz benyújtott 10 millió forintos kártérítési összeg megfizetésétől, a minisztériumtól kapott válaszlevél szerint a tárca nem zárkózik el, remény van a peren kívüli megegyezésre.
Szőgyényi József ezt gesztusértékű lépésként értékelte, de - mint hozzátette - ez nem mentesíti a büntetőjogi felelősségre vonás alól a baleset okozóját.
(MTI)
Korábban:
(2000.12.01.)