A közlekedésrendészet szakemberei később megtalálták az "ellenszert". Ha a szabálysértésen ért autó üzemeltetője nem közölte a hatósággal, hogy ki vezette a járművet az adott időpontban, a kocsit - mint az elkövetés tárgyát - hat hónapra kivonhatták a forgalomból.
Ez a szabályozás azonban, az évtizedes gyakorlat ellenére, nem felelt meg a hazai jogrendszer alapelveinek. Az adatvédelmi biztos vizsgálata szerint ugyanis az elkövető adatainak közlésére csak törvényi szintű jogszabállyal kényszeríthető a tulajdonos. Márpedig a jármű forgalomból történő kivonására csupán egy miniszteri rendelet adott lehetőséget. A közúti közlekedés igazgatásáról szóló BM-rendelet szerint ugyanis a jármű kivonható a forgalomból, ha tulajdonosa jogos indok nélkül megtagadja a rendőrhatóság azon kérését, amely a mindenkori üzemeltető személyének közlésére vonatkozik.
Ezt a szabályozást kifogásolta az ombudsmani vizsgálat, rámutatva: a rendőrség csaknem három éven át nem megfelelő gyakorlatot alkalmazott a közlekedési szabálysértések felderítésében.
A jövő héten azonban esély nyílik arra, hogy ez a joghézag végleg megszűnjön. A közlekedési előéleti pontrendszerről szóló törvény tervezete ugyanis tartalmaz egy kitételt, amely szerint a tulajdonost kötelezik arra, hogy "mindenkor tisztában legyen azzal, ki vezeti az általa üzemeltetett gépjárművet". Amíg a jogszabály életbe nem lép, érvényben marad a vitatott rendelet.
Szakértők szerint azonban hiába születik meg az elvi döntés, a pontrendszert legkorábban a jövő év elején lehetne bevezetni - állítják a szakértők. A pontok nyilvántartása ugyanis komoly informatikai hátteret igényel, a rendőrség jelenlegi rendszere erre azonban alkalmatlan. Az illetékesek ugyan ígéretet tettek arra, hogy a pontrendszer bevezetésének idejére felfejlesztik a rendőrség számítógépes nyilvántartási rendszerét, ám ennek ma még előkészületei sem látszanak - állítja egy neve elhallgatását kérő rendőri vezető. Mint elmondta, az okmányirodákban kiépített informatikai infrastruktúrára könnyedén rá lehetne építeni a pontok nyilvántartását. De ehhez megfelelő döntés szükséges s nem utolsósorban anyagi támogatás a kormányzat részéről.
A korábbi nyilatkozatokból kiderül, hogy a tervezetet véleményező politikai pártok többsége nem hátráltatná tovább a döntéshozatalt, csupán ahhoz ragaszkodnak, hogy a rendszert először kísérleti jelleggel indítsa be a hatóság. Felmerült az is, hogy a kísérleti időszak lejárta után nem a bizottságok, hanem a parlament egészének értékelése lenne szükséges a rendszer véglegesítéséhez. A döntés elhúzódása után még hosszú hónapoknak kell eltelniük a rendszer működőképes beindításához. Szakértők szerint csak akkor van értelme a pontrendszernek, ha a sarki rendőr által kiosztott bűntetőpont rövid idő alatt bekerülhet a nyilvántartásba.
(Népszava)
Ajánló:
Korábban:
(2000. június 7.)