Túlzott szigor a tilos parkolásért<br/>

Vágólapra másolva!
A Népszava információi szerint a közelmúltban megváltozott a rendőrség és a tilosban parkoló autókat elszállító cég tevékenységének intenzitása a fővárosban. Több olyan esetre is fény derült, amikor a szabályok legapróbb megszegéséért is elszállítottak autókat. Bár a közlekedési szabályok igen aprólékosan szólnak a parkolás körülményeiről, de nem rendelkeznek egyértelműen az elszállítás lehetőségeiről. A Magyar Autóklub szerint is túlzottan rugalmas az elszállítás lehetőségeit előíró jogszabály, ennek kivizsgálására kérik az Alkotmánybíróságot.
Vágólapra másolva!

Ha valaki tilosban parkol, és autóját elszállítják, a szállítás költségeként áfával terhelt 7 ezer forintnyi szállítási díjat, valamint 4 ezer forint adminisztrációs díjat köteles fizetni - idézte a 143/1995-ös kormányrendeletet kérdésünkre válaszolva Samu Attila, a Budapesti Rendőr-főkapitányság kommunikációs osztályának vezetője. További kérdéseinkre, miszerint: mely cég végzi ezt a tevékenységet, mennyiben érdekelt az elszállítás díjában a szerződött magáncég, valamint hány autót szállít el adott időszakban, a szóvivő üzleti titokra hivatkozva nem kívánt nyilatkozni.

A Népszava más rendőrségi forrásból megtudta, hogy a megbízott cég a Pro Urbe Kft. A cég ügyvezetője megkeresésünkre közölte: ő azért nem kíván nyilatkozni e témában, mert ez a rendőrség körébe tartozó szolgálati titok.

Ugyanakkor a Népszava információi szerint a közelmúltban megváltozott a rendőrség és a szállító cég tevékenységének intenzitása a fővárosban. Több olyan esetre is fény derült, amikor a szabályok legapróbb megszegéséért is elszállítottak autókat.

Egy neve elhallgatását kérő közlekedésrendészeti vezetőtől megtudtuk, akkor szállítható el egy autó, ha az szabálysértésével súlyosan akadályozza a forgalmat, s az erre figyelmeztető tábla mellett megtalálható az elszállítás veszélyére utaló kiegészítő jelzés.

Egy nemrégiben elszállított személyautó vezetőjével az átvevő telephelyen közölték, hogy autója a kötelezően előírt 150 centiméter helyett csupán 132 centiméternyi szabad helyet hagyott a gyalogosoknak, amikor egy, a Belvárosban található felfestett, szabályos parkolóhelyen felállt a járdaszegélyre. Ez az eset pedig aligha sorolható a súlyos forgalomakadályozás kategóriájába - jelentette ki a Népszava szakértője.

A Magyar Autóklub jogásza szerint is túlzottan rugalmasan kezelhető az elszállítás feltételeit előíró jogszabály, ezért ennek kivizsgálására kérik az Alkotmánybíróságot. Kovács Kázmér egy televíziónyilatkozatban közölte: a KRESZ ezen rendelkezése azért alkotmányellenes, mert a törvényi felhatalmazáson túlterjeszkedik, gyakorlatilag minden szabálytalan várakozás esetére kiterjeszti az elszállítás lehetőségét.

Az Országos Rendőr-főkapitányság szakértője szerint a jogszabálynak csupán azt kellene világosan megfogalmaznia, hogy elméleti vagy konkrét veszélyhelyzetet teremtő gépkocsit kell-e hatóságilag eltávolítani az utakról, a parkolókból. Galambos László főtanácsos úgy véli: a jogszabály nem terjeszkedik túl saját hatáskörén, hiszen egy tágabb értelmezés szerint a közúti közlekedésről szóló jogszabály bármely szakaszának megszegése veszélyezteti a közlekedés biztonságát. Mivel a KRESZ a közlekedés biztonságának védelmében készült. Ugyanakkor elismerte, hogy az elszállítás lehetőségeinek tételes felsorolása megkönnyítené a jogszabály alkalmazását.

(Népszava)

Ajánló: