Szabadárassá válik a kötelező biztosítás

Elkészült a Pénzügyminisztériumban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás jövő évi szabályainak tárcaegyeztetésre kerülő tervezete. A matrica sorsa még nem dőlt el, viszont minimális díj nem lesz. Szakértők szerint a biztosítási piac felszabadítása nem jár együtt jelentős áremeléssel, ám az inflációs hatások minden bizonnyal tükröződnek majd a tarifákban.

A Pénzügyminisztériumban (PM) tegnap este állították össze a gépjármű-felelősségbiztosításról szóló új kormányrendelet tervezetét, ami hamarosan tárcaegyeztetésre kerül. Mint ismert, három átmeneti év után jövőre felszabadul a felelősségbiztosítás piaca.

Az első évben öt, a másodikban tíz, az idén pedig tizenöt százalékkal térhettek el a biztosítók - le- és felfelé egyaránt – a PM által meghatározott díjaktól. Jövőre nem lesz államilag megszabott díj.

A biztosítók - mint Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetségének közgazdasági ügyvezetője elmondta -, szerették volna elérni, hogy a jelenlegihez mérten egy olyan minimális tarifát tartalmazzon átmenetileg a rendelet, amely alá egy biztosító sem ajánlhat. Nem a jelenleg is ebben az üzletágban tevékenykedő biztosítók akcióitól félnek, hanem attól, hogy egy új versenytárs önveszélyes dömpingáron akar betörni a piacra.

Annak ellenére, hogy nem lesz ilyen alsó limit, önszabályozással megoldható a probléma - mondta az ügyvezető. Magyarországon jelenleg mintegy 3 millió gépjármű fut az utakon, ebből majdnem százezer biztosítás nélkül. Ennek következtében minden, kötelező biztosítással rendelkező autós éves díjának mintegy 4 százaléka arra megy el, hogy a nem biztosítottak által okozott károkat kifizessék.

A kötelező biztosítás érvényességét tanúsító matrica is régi vitatéma a szakmában. A biztosítók ezt drága és nem eléggé hiteles megoldásnak tartják. Ahol elterjedt, ott egy évre, egy összegben fizetik a díjat, míg nálunk a negyedéves díjfizetés dominál, így az év elején megkapott matrica az év közepén már nem igazol semmit.

Ráadásul hamisítható is. A biztosítók azt szeretnék, hogy az általuk a kötvényekről megküldött információkat a Belügyminisztérium egy másik adatbázissal, a gépjármű nyilvántartással futtassa össze. Ha ez negyedévente megtörténik, akkor folyamatosan kilistázhatók azok az autótulajdonosok, akik nem fizették be a biztosítási díjat. A következő negyedévben őket a biztosítási ügynökök felkeresnék, és ha a rá következő negyedévben sem fizetnek, akkor büntetés várna rájuk. Ezzel a helyszíni ellenőrzés köréből is kikerülhetne a biztosítás megfizetésének vizsgálata.

A Magyar Hírlap infomrációi szerint a kárlimit személyenként 300 millió forint lesz, de káreseményenként nem lenne felső határa. A dologi kárnál káreseményenként 600 millió forintnál húznák meg a biztosítók helytállási kötelezettségét. Az utóbbi esetben a biztosítók 200 millió forintot javasoltak. Számukra azonban az a legfontosabb, hogy - az európai gyakorlatnak megfelelően - limitált legyen a helytállási kötelezettségük.

Az MTI-nek nyilatkozó biztosítási szakértők szerint a liberalizáció nem jár együtt jelentős áremeléssel, ám a inflációs hatások minden bizonnyal tükröződnek majd a tarifákban.

(Magyar Hirlap)