A németek szerint a MiG-eknél háromszor drágábbak az F-16-osok<br/>

Vágólapra másolva!
Szinte már bizonyos, hogy a MiG-29-esek modernizációjáról szóló szándéknyilatkozat ügyében az amerikaiak szeptemberre ígért kínálati csomagja előtt nem dönt a miniszterelnök. A Népszava értesülései szerint az amerikai ajánlat lízingkonstrukcióra vonatkozik. Az orosz kereskedelmi képviselet vezetője szerint írott és íratlan szabályok ismeretében nem történhet meg, hogy Orbán Viktor nem járul hozzá a szerződés megkötéséhez.
Vágólapra másolva!

Az oroszországi kereskedelmi képviselet vezetője, Jefimov Vitalij Boriszovics elmondta, csodálkozik azon, hogy a két éven át tartó komoly egyeztetést, valamint három ország illetékesei által aláírt szándéknyilatkozatot követően Amerika új helyzetet teremt, avagy teremthet a MiG-29-es vadászrepülők korszerűsítésének ügyében. Ez a szerződéskötés előtt álló feleket kellemetlenül érinti.

A közgazdász akadémikus elmondta, Szabó János honvédelmi miniszter személyesen is megtekintette a modernizált német MiG-29-eseket, a magyar kormány is egyetértett a korszerűsítés programjával, amely a többfunkcióssá tett gépek élettartamát 2015-ig hosszabbítja meg. Vitalij Boriszovics utalt a német légierő, a Luftwaffe megállapításaira, ahol a MiG-29-eseket és az F-16-osokat tesztelték. tízéves időszakot alapul véve a modernizált MiG-eknél háromszor drágábbnak bizonyultak az F-16-osok. "Ha Magyarország ingyen jutna a használt F-16-os harcigépekhez, a felújítási és az infrastrukturális kiadások miatt akkor is a modernizált MiG-ek lennének olcsóbbak" - jelentette ki az orosz kereskedelmi képviselő.

Arra a kérdésre, el tudja-e képzelni, hogy Orbán Viktor miniszterelnök nem járul hozzá a szerződés megkötéséhez, azt válaszolta: "Az írott és az íratlan szabályok ismeretében szerintem ez nem történhet meg."

A Népszava értesülései szerint egyébként a dokumentum egyoldalas, amely tételesen felsorolja, hogy a 14 darab harcigép korszerűsítését 20 milliárd forintért, több katonai költségvetési éven áthúzódva végzi el a DASA a MiG MAPO-val.
Határidőt nem tartalmaz a nyilatkozat. Külön kitételként fogalmazódik meg viszont az, hogy az orosz cég a munkák befejezéséig nem hátrál ki a németek mögül. A pénzügyi ellentételezésének szükségessége, valamint a miniszterelnök tájékoztatásának kötelezettsége is szerepel a dokumentumban.

,,A mostani történettel az a baj, hogy amióta felvetődött a nyugati harci gépek vásárlásának szándéka, később a MIG-29-esek korszerűsítése, hivatalosan soha egyetlen repülőgépgyártó cégtől nem kért a Magyar Köztársaság árajánlatot, nem végeztek összehasonlító elemzést" - jelentette ki egy nyugállományú tiszt, aki a Magyar Légierőnél szolgált. Szerinte az F-16-os a magyar pilóták régi álma, amit a haderőnem mostani vezetése is szorgalmaz.

Megfigyelők állítják, Orbán Viktor 1998-as kijelentése, miszerint Magyarország új harci gépet 5 évig nem vásárol, nem mond ellent annak az eshetőségnek, hogy a lízingkonstrukcióban gondolkodó amerikaiak ajánlatára rábólintson. Kétségtelen, hogy az F-16-osokról szóló mostani csomag használt repülőket kínál majd. Szakértők szerint telepítésük költsége az új gép árát is eléri, ami darabonként meghaladja a 30 millió dollárt.

Külső megfigyelők úgy vélik, a MIG-29-es vadászgépek modernizációs ügyének megtorpanása és a váratlanul felbukkant amerikai ajánlat a használt F-16-osokra, már nem Szabó János honvédelmi miniszter, valamint a német DASA és az orosz MIG MAPO gyár kompetenciája. A történet arról szól, hogy távlatilag ki kaparintja meg térségünkben az új tagországok kötelezően NATO-sítandó fegyverzetváltásának piacát.

(Népszava)

Ajánló:

(angolul)